Що таке інклюзія? Яка мета інклюзивної освіти? Як правильно її організувати? Як забезпечити вільний доступ до освітніх послуг для всіх членів суспільства? Відповіді на всі ці питання ви знайдете в нашій статті.
Інклюзія – це процес збільшення залученості всіх громадян до соціального життя. Так би мовити, включення всіх груп населення в суспільну діяльність.
Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту й передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в загальноосвітньому закладі.
Жодна дитина не має відчувати себе іншою та виключеною з освітніх, культурних і соціальних процесів. Це і є головним завданням інклюзії.

Кого заведено вважати особами з особливими освітніми потребами
Зазвичай це люди, що потребують додаткової постійної або тимчасової підтримки в освітньому процесі. Для таких дітей має бути створене інклюзивне освітнє середовище, тобто сукупність належних умов для забезпечення спільного навчання й розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб і можливостей.

Головні принципи інклюзивної освіти
- Усі діти мають навчатися разом у всіх випадках, коли це є можливим, попри певні труднощі чи відмінності, що існують між ними.
- Навчальні заклади мають враховувати потреби своїх учнів, узгоджуючи різні види й темпи навчання.
- Гарантування якісної освіти для всіх за допомогою розробки індивідуальних навчальних планів, впровадження організаційних заходів, розробки стратегії викладання, використання ресурсів і партнерських зв’язків зі своїми громадами.
- Діти з особливими освітніми потребами мають отримувати всю необхідну допомогу для забезпечення ефективного процесу навчання.
Переваги інклюзивної освіти
для дітей з особливими освітніми потребами:
- Діти з особливими освітніми потребами мають змогу налагодити товариські стосунки з однолітками та сформувати соціально прийнятні способи взаємодії з колективом.
- За допомогою цілеспрямованого спілкування з ровесниками покращується когнітивний, моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей.
- Однокласники стають моделями поведінки для дітей з особливими освітніми потребами.
- Опанування нових вмінь та навичок відбувається комплексно й природно.
- Навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей.
- У дітей з’являється можливість брати активну участь у громадському житті.
- Діти з особливими освітніми потребами отримують можливість соціалізації, розвитку своїх талантів, подальшої інтеграції в суспільство, а також вступу до вищих закладів освіти.
для інших дітей:
- Діти вчаться толерантно ставитися до різноманітних людських особливостей.
- Діти навчаються налагоджувати й підтримувати теплі стосунки з людьми, які відрізняються від них.
- Діти співпрацюють з людьми з різними потребами.
- Діти навчаються мислити креативно, бути винахідливими, а також співчувати й допомагати іншим.
- В інклюзивних класах створено атмосферу спокійного прийняття відмінностей інших людей.
для викладацького складу:
- Вчителі інклюзивних класів більш обізнані зіндивідуальними особливостями учнів.
- Вчителі опановують ширший спектр педагогічних методик, набувають вищої кваліфікації, завдяки чому ефективно сприяють розвитку дітей з урахуванням їхніх потреб і можливостей.
- Спеціалісти вчаться дивитися на життєві ситуації очима дітей, що сприяє кращому розумінню світу малечі.
Оцінювання учнів з ООП
Дітей з ООП оцінюють за критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти, але оцінювати потрібно за обсягом і характером матеріалу, визначеним індивідуальною програмою розвитку (ІПР). Найбільші відмінності в критеріях оцінювання стосуються учнів з інтелектуальними порушеннями, навчальні програми для них специфічні. Але й для них слід застосовувати 12-бальне оцінювання.
Часто вчителі інклюзивних класів не розуміють, як дітей з ООП можна оцінювати за 12-бальною шкалою. Пояснимо: рівні навчальних досягнень будуть однаковими (високий, достатній, середній, початковий), а от критерії оцінювання учнів з типовим та з порушеним психофізичним розвитком будуть різними. Задля того, щоб у класі не було суперечок з цього приводу, слід попередньо проговорити з батьками інших дітей та з самими дітьми, що особливі діти оцінюються за власними критеріями. Можна навіть прописати ці критерії й додати їх до ІПР. Наразі Інститут модернізації змісту освіти розробив критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів із порушенням розвитку.

Яким має бути склад команди
Команда інклюзивного закладу освіти зазвичай складається з постійних та залучених спеціалістів.
Постійні учасники: адміністрація закладу; класний керівник; учителі-предметники в старшій школі; асистент вчителя; практичний психолог; соціальний педагог; учитель-дефектолог; реабілітолог; батьки чи інші законні представники дитини.
Залучені фахівці: медичний працівник закладу освіти, лікар, асистент дитини, спеціалісти системи соціального захисту населення, служби в справах дітей тощо.
Становище інклюзії в Україні
Українські педагоги та міжнародні експерти зазначають, що в питанні розвитку інклюзивного навчання Україна зробила неабиякий крок уперед. У 2015/2016 навчальному році в інклюзивних класах навчалися 2720 дітей з особливими освітніми потребами, тобто лише 5,8% від загальної кількості дітей з ООП.
Станом на 1 січня 2020 року в інклюзивних класах навчається 19345 учнів з особливими освітніми потребами. Ця цифра в 7 разів перевищує дані п’ятирічної давнини. У 2019/2020 навчальному році 35% від загальної кількості закладів загальної середньої освіти організували інклюзивне навчання.
Тож прогрес у напрямку української інклюзивної освіти однозначно є, проте нас ще очікує чимало роботи задля забезпечення рівного доступу до освіти для всіх членів суспільства.
З 2022 року набули чинності законодавчі зміни, що регулюють організацію інклюзивного навчання.

Відтоді збільшилася співпраця між закладами освіти та інклюзивно-ресурсними центрами (ІРЦ), щоб школи отримували більше підтримки й допомоги під час навчання дітей з особливими освітніми потребами.
Створення і функціонування інклюзивних класів здійснюється за рівнями надання підтримки. Рівні підтримки позначають, які потреби мають різні діти з ООП. Наприклад, на першому рівні підтримки інклюзивний клас не потрібний, діти навчаються у звичайному класі й додаткове фінансування не передбачено, а на четвертому й п’ятому рівнях за умовами забезпечення підтримки в інклюзивному класі навчається одна дитина, на чиї освітні потреби виділяється найбільше фінансування.
Висновок інклюзивно-ресурсного центру із зазначеним у висновку рівнем підтримки є обов’язковою умовою вступу до школи дитини з ООП.
Доєднуйтеся до нашої cторінкки у Фейсбуці, Інстаґрамі та телеґрам-каналу, щоб нічого не проґавити