Що таке інклюзія? Яка мета інклюзивної освіти? Як правильно її організувати? Як забезпечити вільний доступ до освітніх послуг для всіх членів суспільства? Відповіді на всі ці питання ви знайдете в нашій статті.
Інклюзія – це процес збільшення залученості всіх громадян до соціального життя. Так би мовити, включення всіх груп населення в суспільну діяльність.
Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту й передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в загальноосвітньому закладі.
Жодна дитина не має відчувати себе іншою та виключеною з освітніх, культурних і соціальних процесів. Це і є головним завданням інклюзії.
Фото: Unsplash/iStockКого заведено вважати особами з особливими освітніми потребами
Зазвичай це люди, що потребують додаткової постійної або тимчасової підтримки в освітньому процесі. Для таких дітей має бути створене інклюзивне освітнє середовище, тобто сукупність належних умов для забезпечення спільного навчання й розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб і можливостей.
Фото: Unsplash/iStock
Головні принципи інклюзивної освіти
- Усі діти мають навчатися разом у всіх випадках, коли це є можливим, попри певні труднощі чи відмінності, що існують між ними.
- Навчальні заклади мають враховувати потреби своїх учнів, узгоджуючи різні види й темпи навчання.
- Гарантування якісної освіти для всіх за допомогою розробки індивідуальних навчальних планів, впровадження організаційних заходів, розробки стратегії викладання, використання ресурсів і партнерських зв’язків зі своїми громадами.
- Діти з особливими освітніми потребами мають отримувати всю необхідну допомогу для забезпечення ефективного процесу навчання.
Переваги інклюзивної освіти
для дітей з особливими освітніми потребами:
- Діти з особливими освітніми потребами мають змогу налагодити товариські стосунки з однолітками та сформувати соціально прийнятні способи взаємодії з колективом.
- За допомогою цілеспрямованого спілкування з ровесниками покращується когнітивний, моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей.
- Однокласники стають моделями поведінки для дітей з особливими освітніми потребами.
- Опанування нових вмінь та навичок відбувається комплексно й природно.
- Навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей.
- У дітей з’являється можливість брати активну участь у громадському житті.
- Діти з особливими освітніми потребами отримують можливість соціалізації, розвитку своїх талантів, подальшої інтеграції в суспільство, а також вступу до вищих закладів освіти.
для інших дітей:
- Діти вчаться толерантно ставитися до різноманітних людських особливостей.
- Діти навчаються налагоджувати й підтримувати теплі стосунки з людьми, які відрізняються від них.
- Діти співпрацюють з людьми з різними потребами.
- Діти навчаються мислити креативно, бути винахідливими, а також співчувати й допомагати іншим.
- В інклюзивних класах створено атмосферу спокійного прийняття відмінностей інших людей.
для викладацького складу:
- Вчителі інклюзивних класів більш обізнані зіндивідуальними особливостями учнів.
- Вчителі опановують ширший спектр педагогічних методик, набувають вищої кваліфікації, завдяки чому ефективно сприяють розвитку дітей з урахуванням їхніх потреб і можливостей.
- Спеціалісти вчаться дивитися на життєві ситуації очима дітей, що сприяє кращому розумінню світу малечі.
Оцінювання учнів з ООП
Дітей з ООП оцінюють за критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти, але оцінювати потрібно за обсягом і характером матеріалу, визначеним індивідуальною програмою розвитку (ІПР). Найбільші відмінності в критеріях оцінювання стосуються учнів з інтелектуальними порушеннями, навчальні програми для них специфічні. Але й для них слід застосовувати 12-бальне оцінювання.
Часто вчителі інклюзивних класів не розуміють, як дітей з ООП можна оцінювати за 12-бальною шкалою. Пояснимо: рівні навчальних досягнень будуть однаковими (високий, достатній, середній, початковий), а от критерії оцінювання учнів з типовим та з порушеним психофізичним розвитком будуть різними. Задля того, щоб у класі не було суперечок з цього приводу, слід попередньо проговорити з батьками інших дітей та з самими дітьми, що особливі діти оцінюються за власними критеріями. Можна навіть прописати ці критерії й додати їх до ІПР. Наразі Інститут модернізації змісту освіти розробив критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів із порушенням розвитку.
Фото: Unsplash/iStockЯким має бути склад команди
Команда інклюзивного закладу освіти зазвичай складається з постійних та залучених спеціалістів.
Постійні учасники: адміністрація закладу; класний керівник; учителі-предметники в старшій школі; асистент вчителя; практичний психолог; соціальний педагог; учитель-дефектолог; реабілітолог; батьки чи інші законні представники дитини.
Залучені фахівці: медичний працівник закладу освіти, лікар, асистент дитини, спеціалісти системи соціального захисту населення, служби в справах дітей тощо.
Становище інклюзії в Україні
Українські педагоги та міжнародні експерти зазначають, що в питанні розвитку інклюзивного навчання Україна зробила неабиякий крок уперед. У 2015/2016 навчальному році в інклюзивних класах навчалися 2720 дітей з особливими освітніми потребами, тобто лише 5,8% від загальної кількості дітей з ООП.
Станом на 1 січня 2020 року в інклюзивних класах навчається 19345 учнів з особливими освітніми потребами. Ця цифра в 7 разів перевищує дані п’ятирічної давнини. У 2019/2020 навчальному році 35% від загальної кількості закладів загальної середньої освіти організували інклюзивне навчання.
Тож прогрес у напрямку української інклюзивної освіти однозначно є, проте нас ще очікує чимало роботи задля забезпечення рівного доступу до освіти для всіх членів суспільства.
З 2022 року набули чинності законодавчі зміни, що регулюють організацію інклюзивного навчання.
Фото: Державна служба якості освіти УкраїниВідтоді збільшилася співпраця між закладами освіти та інклюзивно-ресурсними центрами (ІРЦ), щоб школи отримували більше підтримки й допомоги під час навчання дітей з особливими освітніми потребами.
Створення і функціонування інклюзивних класів здійснюється за рівнями надання підтримки. Рівні підтримки позначають, які потреби мають різні діти з ООП. Наприклад, на першому рівні підтримки інклюзивний клас не потрібний, діти навчаються у звичайному класі й додаткове фінансування не передбачено, а на четвертому й п’ятому рівнях за умовами забезпечення підтримки в інклюзивному класі навчається одна дитина, на чиї освітні потреби виділяється найбільше фінансування.
Висновок інклюзивно-ресурсного центру із зазначеним у висновку рівнем підтримки є обов’язковою умовою вступу до школи дитини з ООП.
Доєднуйтеся до нашої cторінкки у Фейсбуці, Інстаґрамі та телеґрам-каналу, щоб нічого не проґавити