Статті
For parents
10 February 2023

Шкільний психолог: його роль у приватних школах України

Дізнаємося, яка роль психолога в українських приватних школах та що входить у його обов’язки

Попередній перегляд автора Ірина Єцкало
Ірина Єцкало
Попередній перегляд статті Шкільний психолог: його роль у приватних школах України

Шкільний психолог є опорою як для учнів, так і для всього робочого колективу. Зазвичай саме його відповідальністю є створення теплої шкільної атмосфери й побудова здорових стосунків у колективі. Під час повномасштабної війни роль психолога зросла ще більше, адже і в дітей, і в дорослих стресу стало в рази більше, що тягне за собою емоційне вигорання, відсутність мотивації, апатію тощо. 

School Navigator дізнався, яка роль психолога в українських приватних школах та що входить у його обов’язки.

Фото: Unsplash/iStock

У нашому штаті є психологи. Психолог ліцею займається діагностикою та розвитком когнітивної, пізнавальної сфери розвитку дитини. Проводить заняття на визначення рівня соціалізації та адаптації дитини у соціумі, виявляє наявність чи відсутність лідерських та комунікативних здібностей. Проводить заняття на командоутворення, заняття на розвиток особистісної сфери дитини. Проводить профорієнтаційну та арттерапевтичну роботу з дітьми, сприяє розвитку особистісних навичок.

Перед прийняттям до школи дитина проходить співбесіду з психологом: використовуються підібрані методики, що складаються з проєктивних методик, методик на діагностику рівня пам'яті, мислення, уваги, уяви та сприйняття. Діагностується адаптивність дитини до змін та нових людей. Також перевіряється готовність дитини до школи й навчання.

Для дітей психолог проводить групові та індивідуальні консультації (адаптація до школи, робота зі страхами та тривожністю, робота з особистісними запитами тощо).

Для штатних працівників психолог проводить групові та особисті консультації (розбір проблемних ситуацій з дітьми, допомога у подоланні стресу та професійного вигорання, робота з особистісними запитами). Також психолог стежить за підтримкою здорової та екологічної психологічної атмосфери у школі, проводить інтервізії для викладачів

– Анастасія Малишко, комунікативна менеджерка ліцею Educator.

У нас є психологиня, яка постійно знаходиться в школі. Вона проводить діагностику дітей перед прийомом у школу. Також вона на регулярній основі організовує психологічні заняття з дітьми. Структура психологічної служби в школі не лінійна, крім психолога за психологічним кліматом стежить тьюторська служба. Це паралельні служби, які, буває, перетинаються, коли у тьютора є запит з приводу дитини до психолога. Тоді психолог або працює з дитиною, або допомагає тьютору вирішити ситуацію. Якщо ситуація потребує індивідуальної роботи з дитиною або/і з батьками, то психолог починає таку співпрацю у межах своєї компетенції

– Марія Процюк, засновниця школи ULAS.

У приватних школах Олени Вєдєрнікової на кожній локації психолог проводить з дітьми 6 годин щодня, тому частину питань вирішує «на місці». Такі, наприклад, як конфлікти між дітьми чи атмосфера в класі тощо. 

Відсутність булінгу в наших школах – заслуга психологів! Вони піклуються про психоемоційний стан всього штату школи. Відповідно до запиту команди/вчителя психолог проводить тематичні заняття. Завдяки цьому ми не консервуємо проблему, а вирішуємо її якнайшвидше та запобігаємо ускладненню.

Психологи не тестують дітей без згоди батьків. Лише можуть спостерігати за навчанням, дозвіллям, перервами та на своїх заняттях, щоб виявляти та корегувати різні питання. Батьки звертаються до шкільного психолога для консультацій в тих чи інших питаннях своєї дитини. Щопівроку за запитом школи психологи пишуть характеристику дітям, що допомагає дбати про кожного учня

– Юлія Шевченко, менеджерка в приватній школі Олени Вєдєрнікової.

У команді школи MRIYDIY працює психологічна служба, у складі якої три спеціалісти. Кожен має окреслене коло учнів та педагогів, з якими працює.

Психолог має широке коло обов’язків – від супроводу учня, класу до просвітницької діяльності. До супроводу належить діагностична, корекційна та розвиткова робота з учнями та професійна підтримка педагогів. Процедура вступу передбачає в тому числі сімейну співбесіду з психологом. Мета розмови – з’ясувати потреби сім’ї та розповісти про можливості школи

– Олена Петрушкевич, психологиня школи повного дня MRIYDIY у Львові.

АВАшкола створена на принципах прикладного аналізу поведінки. У нас немає окремої позиції штатного психолога, натомість всі педагоги знають і використовують у роботі закони формування поведінки. Ми бачимо школу як цілісне навчальне середовище і займаємося формуванням не лише академічних навичок, але і розвитком емоційного інтелекту, комунікативних та соціальних навичок і т. д. Багато уваги приділяємо тому аби навчити дітей керувати увагою, сформувати навички самоконтролю та внутрішню мотивацію. Уся ця важлива психолого-педагогічна робота органічно вбудована у навчальний процес і не потребує спеціальних занять. Важливою складовою навчання є підтримка зворотного зв'язку з батьками та визначення спільної стратегії як формування необхідних навичок, так і корекції небажаних поведінкових моделей

– Олена Цимбаленко, засновниця ГО «Центр АВА-терапії», садка «Тут ростуть», приватної «АВАшколи».

Психолог має бути невіддільною частиною школи. Він допомагає підтримувати як педагогів, так і учнів. У школі є психолог, який раз на місяць робить скрінінг стану всіх учнів школи, після якого передає отриману інформацію тьюторам, які своєю чергою передають її батькам. Така систематичність дозволяє піклуватися про ментальне здоров‘я дітей, запобігати появі стресу у них, відстежувати негативні емоції і упередження, вчасно надавати необхідну допомогу та підтримку. Також щочверті в учнів є курс арттерапії, де завдяки творчому підходу ми не лише аналізуємо психологічний стан дітей, а й розвиваємо художнє та абстрактне мислення. Також даний метод сприяє більшій відкритості учня перед самим собою, психологом, тьютором або ж батьками

– Тарас Лисюк, керівник навчального процесу Generation22.

У нас два психологи у штаті. Ми розуміємо, наскільки важлива постійна психологічна підтримка для учнів, батьків та команди школи. Тому до шкільного психолога учні Inventor School можуть прийти у будь-який день за власною ініціативою.

У Inventor School психолог проводить заняття-тренінги з розвитку емоційного інтелекту для всіх учнів та учениць на важливі теми: розуміння емоційних станів, вміння їх відстежувати, шкалування емоцій, тілесні прояви гніву, тривоги та інших емоційних станів тощо. Додатково психолог обов’язково діагностує прояви стресу та тривоги у дитячому колективі. Перед вступом до школи та садочку важливим етапом співбесід є спілкування з психологом. Кожна дитина проходить діагностику з метою розуміння зони найближчого розвитку дитини та профілактики можливих проблем та дизадаптації. 

Педагогічні працівники в будь-який момент можуть отримати консультацію щодо розвитку дитини та покращення атмосфери в колективі. Також ми передбачили індивідуальне спілкування батьків із психологом, аби розуміти емоційний стан дитини. У щотижневих звітах батькам є обов’язковий коментар психолога про дитину. Щодо команди, то у кожного нашого вчителя є можливість отримати консультацію психолога і вчасну підтримку. Ми докладаємо багато зусиль, аби атмосфера у школі була для дітей та команди комфортною у кожній сфері, а батьки мали чітку картинку розвитку і стану дитини

– Оксана Стоєцька, засновниця Inventor School.

Виховання та навчання дитини – відповідальний процес і його успіх  залежить від згуртованої взаємодії учня, батьків та працівників ліцею. Саме тому у ліцеї «Gremium» активно працює служба психологічної підтримки, метою якої є створення позитивної атмосфери.

Психолог у ліцеї  підтримує, допомагає, консультує та скеровує учасників навчального процесу. Важливо, що у ліцеї існує високий рівень довіри дітей та батьків до шкільного психолога, що дозволяє ефективно вирішувати різні ситуації. 

За допомогою ігор, вправ, занять психолог допомагає учням знизити рівень тривожності, підвищити впевненість у собі, розвинути комунікативні навички. Особливо це стосується учнів початкової школи, які тільки починають свій шлях у шкільному житті.

Головна задача занять з психологом – створити атмосферу поваги і підтримки, де учні можуть ділитися своїми думками та емоціями.

Перед вступом до ліцею кожна дитина проходить співбесіду з психологом: до першого класу – визначаємо психологічну, фізичну та мотиваційну готовність дитини до навчання. Якщо дитина перейшла з іншої школи – з’ясовуємо, наскільки учень вміє вчитися та в чому потрібна допомога для успішної інтеграції й адаптації у ліцеї.

Важливим завданням шкільного психолога є  психологічний супровід професійної діяльності педагогів, головною метою якого є надання психосоціальної та емоційної підтримки вчителям. Свою ефективність у роботі показали групові майстер-класи та консультації для педагогів, на яких ми  опрацьовуємо та програємо актуальні теми і ситуації, які виникають у процесі взаємодії з учнями та батьками.

У вирії сучасних подій, ми прагнемо, щоб ліцей Gremium був стабільним осередком психологічного добробуту

– Олена Божик, психологиня ліцею «Gremium».

Доєднуйтеся до нашої  cторінкки у ФейсбуціІнстаґрамі та телеґрам-каналу, щоб нічого не проґавити

Продовжити читати