Статті
Вчителям
01 Липня 2024

Карткові ігри Art for family як інструмент гейміфікації освіти

Як викладачі мистецтва використовують ігри для навчання

Попередній перегляд автора Ірина Єцкало
Ірина Єцкало
Попередній перегляд статті Карткові ігри Art for family як інструмент гейміфікації освіти

У нас гурток комп’ютерної графіки. В першу чергу наші діти більше цікавляться комп’ютером, ніж дизайном. Тому непросто привернути їхню увагу до теми історії мистецтва, колористики, композиції. І ігри стали одним з приводів поговорити на ці теми. Це реально круто.

 — поділилася Катерина Макарова, керівниця гуртка “WEB DESIGN та комп’ютерна графіка” у Центрі творчості дітей та юнацтва Святошинського району Києва.

Вчителі та викладачі, що працюють з дітьмі різного віку, використовують карткові ігри Art for family для створення невимушеної атмосфери, для привернення уваги до програмних тем з предмету мистецтва, а також як творчій матеріал для креативних завдань. Під час ігор діти краще запам’ятовують відомі художні твори, навчаються їх категоризувати та демонструють зростання інтересу до тематики мистецтва в цілому.

Що таке Art for family

Ігрові набори Art for family — це картки для настільних ігор про мистецтво. В кожному з наборів 35 карток з репродукціями творів західноєвропейських художників від Відродження до XX століття. На картках є написи з назвами творів та їхніх авторів. Зі зворотнього боку картки мають однакову сорочку у вигляді візерунку. 

Відео "Як виглядає набіh Art for family"

Ідея наборів в тому, що інформація про назви творів та авторів вже вказана на картках, та не потребує вивчення на пам’ять. Натомість ці дані запам’ятовуються невимушено під час гри, коли гравці обмінюються картками, обговорюють їх, роздивляються. Завдяки цьому з’являються особисті вподобання, що якраз сприяє закарбуванню у пам’яті та стимулюванню інтереса до теми.

— розповідає Ірина Смирнова, розробниця мистецьких ігор Pickartgame.

В кожному наборі по 7 картин, що представляють 5 різних жанрів. Для зручності на картках є позначки жанрів, що під час гри дозволяють швидко орієнтуватися в приналежності твору до певної групи. Також на картках є номери, які разом із символами жанрів дають можливість для створення безлічі ігрових механік з цими картками. В інструкції до набору Art for family у блакитній коробці є описи 7 ігор, у білій коробці — 8 ігор. Для деяких варіантів ігор два набори можна об’єднувати в одну колоду з 70 карток. 

Частина ігор не вимагають від гравців жодних знань з історії мистецтва, лише — уважності, кмітливості та тренування пам’яті. 

Які є варіанти ігор в наборі Art for family: 

  • зібрати якомога більше карток,
  • навпаки позбутися тих карток, що на руках, 
  • зібрати сет, наприклад, з п’яти картин одного жанру, 
  • за допомогою питань вгадати картину, яку загадав інший гравець. 

Дивитись відео.

Крім цього, є ігри, які потребують деяких знань з історії мистецтва. Наприклад, у грі “Правильний порядок” гравці можуть спробувати розташувати картини у порядку їх створення від найстарішої до новішої. Тут стане в нагоді не лише знання, коли жили автори творів, але й уважність до деталей (на деяких картинах автори написали дату, деякі зображені предмети вказують на певну епоху, або стиль живопису може бути ознакою часу).

Картини, що можна тримати в руках, наближають твори до дітей

Я використовувала набори в двох приватних дитячих садочках Києва та недільній школі, а також в українських спільнотах під час вимушеного виїзду в Європу через повномасштабне вторгнення. В Європі ми грали з дітьми з різних регіонів України.

— розповідає Ольга Московська, викладачка мистецтва.

Вона зауважує, що ігрові набори стали в нагоді для занять в різних вікових групах — від 1 до 6 років у дитячих садках та — від 4 до 10 років у недільній школі та спільнотах за кордоном. Ольга згадує, що крім ігор за умовами з інструкції, її учні нерідко вигадували й власні правила. За її спостереженнями, ігри з картками Art for family заохочували дітей дізнатися про картини та митців більше. 

Можливість тримати картки в руках дозволяє дітям сфокусуватися на зображенні та збільшити увагу до деталей твору. В музеях часто картини висять так, що дітям не дуже зручно їх роздивлятися. Переважна кількість виставок розрахована на дорослих глядачів. Після циклу занять з іграми ми із вихованцями садочку та їхніми батьками поїхали до художнього музею, і це був прекрасний досвід.

— згадує Ольга Московська.

Дивитись відео. 

Art for family: мистецтво має місце для ігор

Андрій Слободянюк веде уроки з мистецтва у 8-9 класах у Вінницькому ліцеї №30 імені Тараса Шевченка. Ігри Art for family він використовує для закріплення теми з певного стилю, що дозволяє систематизувати вивчений матеріал та дослідити індивідуальні особливості творів.

Андрій переконаний, що для нього, як вчителя, важливо не лише допомогти учням засвоїти фактичний матеріал, але також стимулювати пам'ять та уяву, розвивати креативність, навчити висловлювати свою думку щодо власних вподобань у виборі стилю, художника чи епохи та розуміти емоції, що передаються через мистецтво. І мистецькі ігри допомагають в цьому процесі.

Сергій Русаков, викладач та культуролог, використовував ігри Art for family на заняттях з підлітками 13-16 років у школі бізнесу та розвитку StartNow (програма «Культурологія») та в рамках занять секції «Філософія. Культурологія» Київської Малої академії наук.

Використовую настолку для того, щоб підлітки навчились говорити про мистецтво, вчились говорити про стилі, епохи, митців. Настолка приємно дивує, адже підліткам незвично, що мистецтво має місце для ігор.

— наголосив Сергій.

Дивитись відео.

Керівниця гуртка з веб-дизайну Катерина Макарова каже, що Art for family подобаються дітям та дають викладачу привід поговорити з учнями на мистецькі, дизайнерські, колористичні, композиційні, історичні теми. Також вони виявилися корисними для тренування пам’яті, логічного мислення, уважності.

Ігри, які ми із задоволенням використовували, щоб корисно «прогулювати» заняття до повномасштабного вторгнення росії, набули нових сенсів під час повітряних тривог. Компактні набори дуже зручно прихопити із собою в укриття. В укритті ці ігри стали рятівною паличкою 3 в 1: розвага, навчання, прискорення часу. Доходило до того, що коли за дітьми приходили батьки, щоб забрати з укриття додому, діти відмовлялися йти, натомість хотіли дограти.

— поділилася Катерина.

Продовжити читати