«Чи готові ви бути директором» про те, як освітянам наважитись обійняти керівну посаду в освітньому закладі. Освіта Нова записала головні тези.
Підготовка до керівної посади
Якщо ви розмірковуєте рухатися вище по кар’єрній драбині і обійняти керівну посаду, пані Анна насамперед рекомендує знайти відповіді на три питання:
- Чого саме я боюсь в контексті керівної посади (висока відповідальність, інший графік роботи тощо)?
- Що я можу зробити, щоб знизити вірогідність подій?
- Які мої дії, якщо події настануть?
Рішення наважитись на керівну посаду дуже схоже на етап в житті, коли ви сідаєте за кермо. Відтепер ви несете відповідальність за пасажирів, дотримання правил дорожнього руху, обслуговування свого транспортного засобу тощо. І для того щоб це вдалося, вам варто подбати про те, щоб бути добре ознайомленим з ПДД, мати досвідченого інструктора, контакти СТО, страхового агента і тому подібне.
Але підготуватись до чогось на 100% нереально, завжди щось буде, чого ви не могли передбачити. Хтось порушуватиме правила ПДД, а на знайомій вам вже дорозі може з’явитися нова розмітка і знаки. Чи мусить це зупиняти від важливого кроку? Ні. За умови, що ви свідомо наважуєтесь йти туди, де хоч і страшно, але дуже кортить подивитися, як там.
Ревізія навичок і компетенцій
Навички поділяються на дві категорії – кількісні (hardskills) і якісні (soft skills). Кількісні не зануляються при зміні посади чи місця роботи. Це той багаж, який ми з собою беремо і несемо по всьому нашому кар'єрному шляху. Це ті навички, які ми легко переносимо в тому числі в інші галузі.
Якісні ж зануляються. Тому що кожна компанія, наприклад, має свій документообіг, має свої підходи до управління персоналом та інше.
Для директорської посади є свій профіль компетенцій – набір кількісних та якісних навичок, якими має володіти людина, щоб обійняти посаду директора школи чи іншого освітнього закладу.
Кількісних навичок має бути шість, а якісних п'ять. Формулу навичок для різного рівня персоналу свого часу вивели дослідники з Мюнхенського університету Людвіга-Максиміліана.
Компетенція відрізняється від навички тим, що компетенція – це навичка, доведена до автоматизму, і коли людина реалізує цю навичку під час роботи, то отримує задоволення. Іншими словами, компетенція – це навичка, рівень володіння якою по 5-бальній шкалі дорівнює 5. Тобто рівню майстерності.
З 11 потрібних директорові навичок 5-8 мають бути на рівні майстерності. Якщо всі доведені до рівня майстерності, то це значить, що викликів на посаді немає, людина переросла її і треба шукати іншу роботу.
Кількісні навички (hard skills)
- Стратегічне планування
- Моніторинг і аналіз інформації
- Ведення перемовин
- Управління проєктами
- Ведення презентацій
- Відтворення технологічного процесу (ВТП)
ВТП – вузька навичка, пов’язана зі сферою діяльності. Якщо ми говоримо про управління освітнім закладом, то це навичка та вміння відтворити освітній процес, банально провести урок. Один з обов'язків керівника навчального закладу – проведення певної кількості уроків за своїм профілем. Цих годин небагато, але людина мусить розуміти, що відбувається безпосередньо в закладі, в класах, як учні сприймають інформацію, комунікують між собою тощо.
Якісні навички (soft skills)
- Управління персоналом
- Бюджетування
- Організація системної роботи
- Переконання (вміння працювати з запереченнями)
- Документообіг
Є певні речі, які притаманні кожному закладу окремо. Це означає, що заново прийдеться шукати підходи до управління командою, вивчати особливості системної організації та документообігу і так далі.
Як швидко можна опанувати потрібні для директорської посади навички
Для того, щоб розвинути в собі потрібні для директорської посади навички до рівня майстерності потрібно 6 років. Тому що навичка розвивається і переростає в компетенцію за певними законами за певний період часу.
Одна компетенція в нас розвивається протягом 9-12 місяців. Більше однієї навички в рік розвивати фізично неможливо. Тому історії про те, що нову професію можна опанувати за 2-3 місяці – маячня.
Якщо до цього не було вже якоїсь бази по навичках, то опанувати нову професію за 2-3 місяці, чи вивчити мову з 0 до рівня B2 – неможливо.
Фізіологія розвитку компетенції:
- за 1 міс – вміння
- за 3 міс – базовий рівень навички
- за 6 міс – впевнений рівень навички
- за 9-12 міс – майстерний рівень володіння навичкою, компетенція.
Навичка переросте в компетенцію за умови, що ви систематично будете її практикувати, робити помилки, фіксити їх, напрацьовувати свої власні підходи до роботи і вдосконалюватись. Саме тому ми можемо часто в оголошенні побачити, що на керівну посаду потрібна людина з певною кількістю років досвіду. Якщо брати ідеальну картинку, то це мінімум 6 років досвіду.
Тому не може бути керівником особа 25 років, яка тільки три роки як закінчила вищий навчальний заклад, бо в неї немає сформованого пулу навичок. Якщо ж все ж таки таку людину беруть на керівну посаду, то це означає, що вище керівництво вбачає потенціал і готове до того, що такий керівник припускатиметься багатьох помилок. Вище керівництво має також розуміти, що керівник-новачок не прокаже результатів під час випробовувального терміну, а от за 6-12 місяців вже реально зробити важливі кроки на новій посаді.
Коли ви наважуєтесь на керівну посаду, важливо зрозуміти, якого результату від вас очікують – кількість дітей в закладі, прибутковість закладу, створення нових продуктів і проєктів тощо. Усвідоилюючи очікування ви зможете розбити велику мету на проміжні цілі і кроки з тим, щоб можна було звітувати по перших досягненнях. Стратегічне планування вам в поміч.
А далі пані Анна запропонувала учасникам тренінгу зробити ревізію своїх навичок. (всього максимально 30 балів). Якщо наберете половину, сміливо подавайтесь на керівну посаду.
1. Керування проєктами (5 б)
- вміє обґрунтовувати доцільність проєкту
- вміє передбачувати та прораховувати всі ризики проєкту
- вміє сформувати оптимальні витратні статті бюджету
- вміє використовувати програмне забезпечення потрібне для керування проєктами
- вміє доводити проєкти до завершення в обумовлені терміни.
2. Ведення перемовин (5 б)
- вміє досягати кінцевої мети перемовин у встановлені строки
- завжди керується інтересами компанії (в нашому випадку школи)
- завжди застосовує алгоритм виявлення потреб
- збирає та аналізує аргументи партнерів, конкурентів для того, щоб використати їх для досягнення мети організації
- вміє в рамках ведення перемовин надавати інформацію чітко, коротко, якісно і доступно.
3. Навичка моніторингу і аналізу інформації (5 б)
- вміє виділити головне в будь-якій наданій інформації,
- завжди приймає рішення щодо отриманої інформації, спираючись на доцільність для компанії загалом і проєкту зокрема
- завжди продумує можливі ризики.
- завжди зіставляє ціль компанії з доступними ресурсами
- завжди корегує діяльність закладу відповідно до проведеного аналізу.
4. Стратегічне планування (5 б)
- вміє розкласти стратегічну ціль компанії на тактичні задачі визначаючи контрольні точки і відповідальних
- проводить стратегічний аналіз з метою формування продуктів компанії
- в обраній стратегії руху до цілі спирається на доступні ресурси і враховує ключові фактори успіху – продажі, фінанси, маркетинг, персонал (інколи в цьому списку фігурує локація або технології) Всього факторів успіху від 25 до 40, прописуються на стратсесії
- аналізує сильні та слабкі сторони компанії, її продуктів та проєктів, та можливості просування на ринку
- сформульована місія відповідає на 4 ключових питання (хто ми, що ми робимо, для кого і для чого ми це робимо).
5. Проведення презентацій (5 б)
- 96 відсотків аудиторії можуть сформулювати основну думку презентації і коротко переказати її
- презентація максимально повно подає інформацію про предмет презентації
- під час презентації аудиторія отримує відповіді на всі питання
- інформація подається з врахуванням всіх каналів сприйняття (аудіо, відео, інтерактив і т. п.)
- матеріали презентації оформлені доступно для сприйняття і якісно оформлені.
6. Відтворення технологічного процесу (5 б)
Оскільки ви найімовірніше вже є досвідченим педагогом, поставте собі за цю навичку 5 балів.
Як ви зрозуміли з цього допису, готовність бути керівником складається з двох частин – хочу спробувати та можу спробувати, бо маю навички. Стовідсоткової готовності не буде ніколи, але й за кермо ми сідаємо володіючи тільки теорією. Практикуючи керування автівкою ми поступово вдосконалюємо цю навичку, якщо бажання опанувати цю навичку превалює над страхом. Так і з керівною посадою буде.
Пані Анна поділилася ще однією корисною практикою перед тим, як податися на керівну посаду.
Проведіть ревізію досвіду – випишіть всі задачі, які ви колись виконували, незалежно від масштабу. Кожний пункт оцініть від 0 до 10 як вдалося і як цікаво було виконувати. Провівши таку ревізію, ви дещо більше зрозумієте про себе і свої сильні сторони і чи готові ви очолити навчальний заклад.
Бажаємо успіхів у кар’єрному зростанні!