Приватні школи переформатовують свою роботу й пропонують не тільки офлайн, але й гнучкий онлайн: декілька разів на тиждень, щовихідного, у другій половині дня, екстернат і т. і. Ми поговорили із співзасновником київської науково-дослідницької школи «Базис» Юрієм Білецьким про адаптацію школи до воєнного стану і нові унікальні формати дистанційного навчання.
Як Базис адаптувався до воєнного стану
З початку війни частина наших батьків з дітьми емігрували з Києва, ще частина переїхала за кордон. «Базис» перемістився з Києва на захід України в орендований пансіонат, де проживали наші вчителі з сім’ями до моменту деокупації Київщини. Навчання дітей ми не припиняли, одразу перейшли в онлайн-формат.
Не всі діти за різних причин могли займатися в першій половині дня, тому ми запровадили «Вечірній Базис». Він проходив у другій половині дня і був відкритим для всіх охочих, не тільки для наших учнів. За три дні ми набрали той максимум учнів, з яким могли впоратися. Дуже різні за рівнем знань діти, з різних міст і шкіл, але у всіх них було дещо спільне – вони хотіли навчатись і робили це з задоволенням. Ми ж зі свого боку зробили все можливе, щоб знайти підхід до кожного, диференціювати завдання під різні рівні знань, і щоб усім було цікаво.
Особливості формату «Вечірній Базис»
Загалом цей формат був розрахований на 7-11 класи з акцентом на профільних предметах. Через брак часу неможливо впровадити весь спектр предметів. Тому ми обмежились головними предметами школи «Базис»: математика, фізика, хімія і біологія. Додатково були уроки української та англійської мов.
Річ у тім, що в тих школах за кордоном, куди пішли діти, швидко з’ясувалося, що вони потрапили не в той рівень, який очікували. З різних причин. Одна з них – вибір школи. В Україні довго шукали ту, яка підходить. А за кордоном пішли в першу ліпшу. І вона не відповідала рівню, який вони знайшли в Україні.
Ми побачили в цьому свою місію – зберегти рівень навчання, тому що він був однозначно вищий в Україні, навіть якщо діти навчались в загальноосвітній школі. Адже багатьом пропонували зарахування на клас нижче через мовне питання. І все те, що там було на математиці, вони вже давно опанували. Ми ж пропонували формат, який дозволяв дітям розвиватися і рухатися далі у навчанні. Дітям складно за кордоном, все не те і все не так. А в Базисі їм цікаво, вони занурюються в навчання, отримують персоналізовані завдання і займаються з нами з великим задоволенням.
«Вечірній Базис» і цьогоріч проходитиме щодня з 17.30 до 20.00 за київським часом. Зазвичай це 3-4 уроки. В класах до 12 дітей. Домашнє завдання – у вигляді цікавих задач та дослідів. Крім того, тепер з 1 вересня щосуботи в учнів «Вечірнього Базису» будуть предметні гуртки з проєктною і досліджувальною роботою. Навіть під час дистанційного навчання дітям важливо бути активно залученими до наукової діяльності. Вони повинні проводити досліди, робити практичні завдання, бачити й розуміти їх результат, щоб не втратити зацікавленості до науки. Дітям має бути цікаво навчатися. І наше завдання правильно організувати цей процес.
Для організації навчання ми використовуємо Teams, тут зручно з вчителем тет-а-тет спілкуватися, розподіляти по класах і гуртках, передавати матеріали. Уроки зазвичай ми проводимо в Zoom.
Зв’язок з батьками підтримує наш куратор, він слідкує за відвідуванням уроків, відповідає на питання учнів і батьків. Раз на два-три місяці надсилаємо коментарі від учителів по кожному учню. Також у нас є електронний щоденник, підлаштований технічно під наші запити. В ньому легко стежити за успішністю учнів
Вартість «Вечірнього Базису» – 15 000 грн/міс. Отримання атестата передбачено
Офлайн-навчання в Базисі продовжується
Десь третина від усієї кількості наших учнів повернулася в Україну й хоче продовжити навчання наживо. У когось бізнес тут, у когось просто немає можливості бути за кордоном. На офлайн-навчання ми запрошуємо дітей в 1-11 класи до нового власного приміщення нашої школи на Подолі за адресою вул. Кожум’яцька, 12-Б. Наразі там завершуються ремонтні роботи. В новій будівлі велике надійне укриття, світлі просторі кабінети, зараз триває облаштування наукових лабораторій. На жаль, через військові дії ми не встигли завершити ремонт до 1 вересня, тому було прийнято рішення розпочати навчальний рік онлайн, але в жовтні-листопаді ми плануємо повернутися до повноцінного навчання наживо.
До основного навчання ми завжди пропонуємо понад 15 гуртків на вибір. По одному предмету може бути декілька різних гуртків, які дитина обирає. Вони прив’язані до певного академічного рівня, тобто дитина багато знає, але вона настільки любить цей предмет, що питає, чим ще може займатися.
Якщо взяти фізику, у нас є гурток дослідницьких задач, який придумав і веде Олександр Васильович Триліс. Діти на ньому отримують задачі, що передбачають розв’язання різними способами. Ось тут більше про цей підхід Практичний підхід до вивчення фізики – «Дослідницькі задачі».
Я люблю перетинати властивості геометричних фігур з такими програмами динамічної геометрії, як GeoGebra. Це гурток, де дітям даються вправи в цій програмі. Для вирішення вправи жодний підручник не допоможе, але є багато способів, як викрутитися. Докладніше дивіться Як розкрити математичні здібності учня? Юрій Білецький про змагання з геометричного конструювання та авторські програми.
Є технічні гуртки, наприклад, перехрестя фізики й інформатики, де діти працюють над фізичними задачами з датчиками Arduino. Тобто на уроках діти засвоюють матеріал з предмета, а на гуртках застосовують його для вирішення завдань. Діти дуже люблять ці гуртки.
Вартість офлайн-навчання – 12 000 дол./рік.
Програмність предметів
Основні науки в «Базисі» – природничі й точні, а це означає, що вони системні. Тобто в хімії, фізиці, біології й математиці майже немає такої проблеми, як іти за програмою, чи не йти. Ці науки системні. Базис орієнтується на програми для фізико-математичних класів, вони вдало побудовані. Частково дає завдання за основним підручником.
Наші вчителі використовують безліч інших матеріалів, посібників, додаткових підручників. Враховують ситуацію в класі. Коли сильний клас, це одна підготовка. Якщо як після початку війни в нас були діти з різних шкіл, то вчителі відпрацьовували спочатку прогалини й орієнтувалися на рівень кожного учня, тобто готували завдання для різних рівнів, так щоб для всіх було ефективно. Також дивилися на настрій дітей, вигадували завдання, які б зацікавлювали, або допомагали засвоїти складні для розуміння речі.
Онлайн vs Офлайн
Якість викладання онлайн набагато гірше, воно обмежене в можливостях, через що менш результативне й ефективне. Онлайн ніколи не зможе повністю замінити офлайн-навчання в школах. Можливо університети колись зможуть перейти в онлайн, я в це більше вірю. Але школа – точно ні. Бо навчання тісно пов’язане із взаємодією учня з вчителем та учнями між собою.
У нас дуже багато форм комунікації. Ми ж не просто пишемо формули на дошці, а учні візуально сприймають це. Коли вчитель говорить до учнів, він щось акцентує, звертає їх увагу на певні моменти, показує жестами – це дуже важливо і входить у професіоналізм учителя.
Вчитель працюючи в класі відчуває кожного учня, бачить жести, міміку, реакцію. Хтось злякався умови, хтось її взагалі не зрозумів, а хтось вже розв’язав задачу в голові. Викладач бачить, кому треба допомогти, кого підтримати, а кому вже готувати наступну задачу, щоб той не думав, що усе вже вміє. Зробити все це онлайн значно важче.
Заочний Базис
Прямо зараз розробляємо ще один формат навчання – робоча назва «Заочний Базис». Цей формат не передбачає контактування з вчителем і традиційних уроків. Учні цього формату щомісяця отримують пакет з навчальними матеріалами, списками задач, відеопоясненнями вчителя, як ті задачі розв’язувати.
Це більш вільний формат, без обмежень за кількістю учнів. Це така підтримка дітей, які зацікавилися, але не готові чи не можуть ввечері займатися. Діти із задоволенням отримуватимуть на свій email ці пакети завдань, статей, відеодослідів і лекцій і всяких таких цікавих речей, які занурять їх у нашу атмосферу. Бо найголовніше в «Базисі» – це вчителі, які все це вигадують, записують, і цього всього учень не побачить у звичайному підручнику. Це можливість побачити предмет з іншої сторони, зацікавитися тим, що здавалося нудним.
Зворотний зв’язок передбачений, наші вчителі перевірятимуть розв’язки й надсилатимуть правильні. Зареєструватися на заочний курс можна буде на нашому сайті. Варто очікувати анонсу з посиланням на реєстрацію.
Вартість буде демократичною та доступною усім охочим.