Статті
For parents
30 January 2023

Як підготувати дитину до школи: поради від учителів

Дізнаємося, як підготувати дитину до школи, що слід врахувати, щоб дитина якнайлегше адаптувалася

Попередній перегляд автора Ірина Єцкало
Ірина Єцкало
Попередній перегляд статті Як підготувати дитину до школи: поради від учителів

Школа є абсолютно новим етапом у житті кожної дитини. Це новий досвід, який однозначно є хвилюючим як для дитини, так і для її батьків. Як пройде знайомство зі школою, з однокласниками, чи готова дитина до навчання – ці питання турбують усіх батьків дошкільнят.

School Navigator запитав у вчителів, психологів і керівників шкіл, як підготувати дитину до школи, що слід врахувати, щоб дитина якнайлегше адаптувалася до школи, і головне – була готовою до неї як фізично, так і психологічно.

Фото: Школа повного дня MRIYDIY

Підготовка до школи була і залишається для багатьох сімей наріжним каменем, причиною сумнівів і суперечок. Часто сім’ї віддають дитину до прескул «бо так роблять друзі», «бо так зараз прийнято». В результаті, нерозуміння того, що дає підготовка до школи майбутньому першокласнику, призводить до дивних ситуацій: дитина має масу несистематизованих знань, але не вміє робити чогось елементарного, наприклад, зав’язувати шнурки, або не відрізняється достатньою самостійністю тощо.

Існують сім’ї, які вважають, що підготовка до школи потрібна, щоб дитина успішно склала співбесіду до школи. Це часта і непогана мотивація батьків, адже саме на співбесіді педагоги та інші спеціалісти (шкільний психолог, логопед) можуть визначити, наскільки дитина готова до реалій сучасної школи: чи розвинені у дитини основні базові навички (фізичні, інтелектуальні), наскільки вона вільно та впевнено володіє навичками комунікації, розуміє інструкції дорослих тощо.

Тобто, прескул має допомогти дитині сформуватися інтелектуально, соціально, емоційно та психологічно для нового етапу в житті – школи. Для вступу у перший клас у дитини вже має бути сформований певний рівень мислення, пам'яті, уваги. Крім того, майбутньому першокласнику необхідно навчитися будувати стосунки та спілкуватися – з учителем та однолітками, визнавати авторитет дорослих, вміти звертатися по допомогу, вміти виконувати завдання, у якихось питаннях (наприклад, самообслуговування) вже бути самостійним. Підготовчі класи при правильному підході мають справлятися з цими задачами та повноцінно готувати дитину до школи

– Маріанна Актаєва, психологиня освітніх проєктів та програм мережі MRIYDIY.

Підготовка до школи є важливим етапом адаптації. Дитині буде легше освоїти нову для неї роль учня чи учениці, якщо вона буде ознайомлена з самим процесом навчання. Попередні заняття при підготовці до школи дозволять легше освоїтись і сформувати базові навчальні навички. До того ж якщо більшість дітей прийде до першого класу з навичками читання та письма, то дитині буде складно їх наздогнати. Зазвичай прескул починають відвідувати за рік до початку навчання, але такі терміни є дуже умовними.

Кількість занять для підготовки до школи може бути різною. Це залежить від кількох чинників: 

1) коли зручно батькам відводити дитину на додаткові заняття; 

2) чи цікаво самій дитині ходити на ці заняття; 

3) чи є окрім підготовчих занять інші види активності для дитини (додаткові гуртки, заняття в садочку). Насправді головне у дитини не відбити бажання до навчання, тому перенавантажувати майбутнього учня не варто.

Для того, щоб дитина адаптувалась до навчання і стала самостійною, потрібна взаємодія і батьків, і вчителів. Батьки є найріднішими та найавторитетнішими людьми в житті людини, тому без їхньої підтримки дитині буде складно освоїти роль учня. Важливо постійно обговорювати певні труднощі, які виникають у школі з вчителем, щоб вчасно допомогти дитині, підказати різні способи вирішення ситуацій шкільного життя. Щоб дитина стала більш самостійною, потрібно її підтримувати; підказувати правильні способи поведінки,  наголошувати на відповідальності дитини й вірити в неї

– Альона Вавілова, кандидатка психологічних наук, психологиня Kebeta School.

Уже понад 20 років працюю вчителем початкових класів, а в другій половині дня проводжу заняття для дошкільнят. Як вчитель початкової школи, я добре розумію, які знання та навички потрібні дітям, які планують йти в 1 клас. І спираючись на свій досвід можу сказати, що підготовка до школи потрібна обов'язково! 

Необхідно звернути увагу на всі моменти у цій підготовці: правильно адаптувати дитину до класу – як до кімнати для навчання; до класу – як до дітей та вчителя. Адже навчання в дошкільних групах – проєкція поведінки в майбутньому 1 класі. Під час підготовчих занять ми не лише даємо необхідні знання, а й проводимо повну адаптацію:

  • навчаємо правильного спілкування;
  • вибудовуємо дружні відносини з дітьми;
  • впроваджуємо корисні звички: поділитися з другом, подякувати, допомогти, привітатися, скласти власні речі, одягнутися, сходити до вбиральні та багато іншого.  

Дуже важливо:

- доносити знання в цікавій ігровій формі;

- давати ті знання та навички, які допоможуть дитині бути успішною в початковій школі. 

Я ніколи не даю на підготовці програму 1 класу. Для дошкільнят у мене є 2 авторські програми: для дітей від 4 років та для 5 років. В цих програмах є всі необхідні саме для дошкільнят теми. 

Не менш важлива за адаптацію та програму є мотивація до навчання. Діти отримують її на таких заняттях. Саме на дошкільній підготовці, якщо вона правильно організована та професійна, дитині закладається любов до навчання на все життя. Це її маленький старт, але такий надважливий, як для дитини, так і для батьків. 

Батьки – перші помічники та однодумці. Я завжди працюю з дітьми та батьками. Складається такий «трикутник» (діти, батьки, вчитель), де робота всіх частинок є надважливою. Тільки коли всі працюють у взаєморозумінні й тісному контакті, гарантований успіх. 

Вчитель володіє професійними знаннями, вміє передавати ці знання так, що дитина й не помічає, що вона вчиться. Здається, що все йде весело, природно, успішно.  Для цього необхідна величезна робота з батьками. Їх варто направляти, навчати взаємодії зі своєю дитиною, консультувати. 

Глибоко впевнена, що батьки мають спиратися на вчителя, навіть якщо вирішили самостійно готувати дитину до школи. Тут поради професіонала, як і в будь-якій сфері, неоціненні. А тут мова про маленьку дитину. І від нас дорослих залежить, чи буде вона успішною. 

 

Щодо того, як часто потрібно займатися з дошкільнятами. Дітям 5 років достатньо 3 заняття на тиждень. Дітям 4 років – 2 рази на тиждень. 

Є заклади, які готують дуже сильних та успішних майбутніх першокласників. Багато залежить від педагога, його професійного рівня та творчої жилки, любові до своєї справи

– Тетяна Йовенко, керівниця початкової школи «Базис».

Насамперед важливо, щоб дитина була психологічно готова до школи. Стосовно підготовки, то це має бути всебічний розвиток дитини: знання про навколишній світ, вміння розказати про себе та свою сім'ю, вміти змістовно будувати речення, знання цифр та букв зайвим не буде, але читати та писати правильно навчать у школі.

Основна мета прескул – зберегти дитинство, але максимально комфортно підготувати дитину до 1 класу. Ще одна перевага прескул в тому, що ці діти навчаються дотримуватись режиму школяра, організовувати себе, чути дорослого, дотримуватись правил, діти формуються як команда, звикають до вчителя та дуже ефективно починають працювати в 1 класі. 

Вік дітей також має бути відповідний, прескул ідеально підходить тим дітям, які вже виросли із дитячого садочка і з нетерпінням чекають на школу. Занять для підготовки до школи кілька разів на тиждень достатньо, але вони мають бути регулярними

– Катерина, заступниця директора з адміністративних питань ACE School.

Ми відкрили групу Preschool, щоб розвинути у дітей навички, які допоможуть легко адаптуватися до шкільного життя. Тому у ліцеї діє два формати підготовки дитини до навчання у ліцеї: Preschool (4-6 років, І та ІІ ступені) та Gremium KIDS – заняття 3 рази на тиждень по 3 різних заняття). Кожна з форм має свої особливості та переваги. Відвідування Preschool дає дитині уяву не тільки про навчальні заняття, а і про режим дня, спілкування з оточенням. На жаль, батьки забезпечити такий досвід взаємодії не зможуть та і формат відвідування окремих занять не надає таких навичок.

У процесі навчання у групах Preschool використовуються навчально-ігрові методики,  які дозволяють цікаво та якісно навчати дітей дошкільного віку, та  створюють атмосферу, де дитина чітко усвідомлює, що вона готується до школи і у школі треба вчитися.

Так у групах Gremium Preschool в розкладі стоять 5 занять, дві прогулянки, денний відпочинок.

Ми виділили основні напрями у програмі підготовки дітей до школи:

  • Фізичний розвиток: активні ігри та уроки фізкультури  на облаштованих майданчиках та спортивному залі;
  • Навчання грамоті та розвиток мовлення: діти розвивають фонематичний слух, вчаться робити звуковий аналіз слова, читати нескладні речення.
  • Розвиток логіко-математичних здібностей: заняття з логіки та математики  готують до шкільної програми, допомагають розвинути логічне мислення і навчають думати.
  • ІТ-грамота: діти навчаються у спеціалізованому кабінеті, що  допомагає формувати основи інформаційної культури.
  • Розвиток творчості та  креативності: діти працюють у лабораторії, вчаться  експериментувати та творити.
  • Англійська мова:  діти вчаться в ігровій з використанням пісень, повчальних мультиків та ігрових завдань.
  • Соціальний розвиток: діти привчаються до системності у навчанні та налаштовуються на позитивну навчальну діяльність, розвивають уміння працювати у команді, вміння спілкуватися, домовлятися, співчувати, дослухатися до інших;
  • Емоційний розвиток: наші учні працюють над розвитком  впевненості у собі, вчаться управляти емоціями, розвивають уміння перемагати й програвати,  ставити й досягати цілей.

Це дає можливість дітям легко адаптуватися до навчального процесу та успішно навчатися. У наших дітей кожен день – нові пригоди, які допомагають  засвоїти  знання, взаємодіяти в команді друзів

– Олена Божик, психологиня ліцею Gremium, керівниця напрямку Gremium KIDS.

Як мама та педагог я підтримую ідею навчання протягом життя. Навіть я б казала про навчання як спосіб життя. Саме тому ми прагнемо виховувати дітей так, аби потреба та готовність до навчання ставали невіддільною складовою особистості. Що раніше дитина буде залучена до навчального процесу, то органічнішою буде ця потреба. 

Зрозуміло, що навчання має відбуватися з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей кожної дитини, охоплювати всі сфери життя та мати чіткі вимірювані цілі. Основні навички, які ми намагаємось сформувати до школи, це:
навчальна поведінка: вміння займатися в групі, реагувати на групову інструкцію, утримувати увагу на завданні протягом принаймні 5 хвилин, докладати зусиль при виконанні складного завдання: 

  • комунікативні навички: звертатися з проханням, підтримувати розмову з однолітками, долучатися до групової гри, повідомляти про дискомфорт та труднощі;
  • академічні: читати та розуміти короткі тексти, вирішувати приклади в межах 10 та розв'язувати прості задачі, знаходити закономірності, спільні ознаки та відмінності предметів, писати друкованими літерами знайомі слова на слух, складати оповідання за опорними картинками, відповідати на питання різної складності за прослуханими казками чи оповіданнями;
  • світоглядні: знати пори року, дні тижня, членів родини, диких та домашніх тварин і т. д.;
  • емоційна сфера: вміти справлятися з фрустрацією та негативними емоціями соціально прийнятним чином.Зрозуміло, що навчання має відбуватися з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей кожної дитини, охоплювати всі сфери життя та мати чіткі вимірювані цілі. Основні навички, які ми намагаємось сформувати до школи, це:
  • навчальна поведінка: вміння займатися в групі, реагувати на групову інструкцію, утримувати увагу на завданні протягом принаймні 5 хвилин, докладати зусиль при виконанні складного завдання;
  • комунікативні навички: звертатися з проханням, підтримувати розмову з однолітками, долучатися до групової гри, повідомляти про дискомфорт та труднощі;
  • академічні: читати та розуміти короткі тексти, вирішувати приклади в межах 10 та розв'язувати прості задачі, знаходити закономірності, спільні ознаки та відмінності предметів, писати друкованими літерами знайомі слова на слух, складати оповідання за опорними картинками, відповідати на питання різної складності за прослуханими казками чи оповіданнями;
  • світоглядні: знати пори року, дні тижня, членів родини, диких та домашніх тварин і т.д.;
  • емоційна сфера: вміти справлятися з фрустрацією та негативними емоціями соціально прийнятним чином.

І основне, над чим ми працюємо від моменту, коли діти приходять до нас в садок: продуктивне мислення – готовність самостійно шукати і знаходити відповіді на питання, шляхи розв'язання проблем, правильних дій у незнайомих ситуаціях. 

Щодо необхідності відвідувати дошкільні навчальні заклади не може бути однієї відповіді для всіх. Якщо родина має можливість організувати ефективне навчальне середовище власними силами – це прекрасно. Можна будувати ефективні навчальні схеми з огляду на особливості родини, що передбачатимуть і навчання виключно силами родини, і навчання під супроводом педагогів/психологів/логопедів, і відвідування занять/гуртків/курсів. 

Для кожної родини та дитини можна створити індивідуальний маршрут, що найкращим чином відповідатиме їхнім потребам. Я проти того, щоб пропагувати універсальні рішення. Для батьків, які працюють, на мій погляд, все ж таки кращим виходом є якісний садок, який має з родиною спільні цілі та цінності. Лише за цієї умови ми матимемо найкращі результати співпраці

– Олена Цимбаленко, кандидатка психологічних наук, засновниця Центру АВА-терапії, садка «Тут ростуть» та АВАшколи.

Підготовка до школи важлива, тому що соціальна адаптація, мовлення, читання та письмо є невіддільними складовими розвитку дитини.

Можна сказати, що гострої потреби у відвідуванні прескул немає, якщо дитина відвідує дитячий садочок, де є якісна підготовка або вдома регулярно займається з батьками. Але це більше схоже на виключення, ніж на закономірність. Тож відвідувати прескул бажано, адже «підготувати до школи» –  це не тільки про стандартну систему навчити дитину писати, читати й рахувати, а й про розвиток бажання навчатися та пізнавати світ.

Ми не лікуємо свою дитину самостійно, коли вона захворіє, а звертаємося до лікаря. Раджу при підготовці дитини до школи дотримуватися того ж алгоритму.

Тут, як і в багатьох інших життєвих ситуаціях, краще довіритися професіоналу!

– Катерина Тополова, директорка молодшої школи Generation22.

Ми робимо все, щоб адаптація малечі в школі Олени Ведернікової була легкою, швидкою та приємною. Особливо – для першачків, які потрапляють в абсолютно новий простір з новими правилами. Тому  впродовж канікул в наших школах працюють денні табори. Дітлахи мають змогу познайомитися з колективом, розкладом дня, заняттями. Відчути, що їх тут люблять та чекають. Батьки першачків відмічають, що завдяки такій підготовці дитина біжить у школу з радістю та без стресу

– Олена Вєдєрнікова, засновниця мережі шкіл.

Підготовка дитини до школи – важливий етап, тому він має бути. Але це не лише навчання математики, читанню та письму. Найважливіша мета – підготувати дитину психологічно. Вона має бути готовою до подолання труднощів, які виникатимуть. Має навчитися ставити перед собою прості цілі та досягати їх! Це дуже важливо, бо з першого дня в школі дитина стає членом великого шкільного колективу. Допомога та контроль з боку вчителя на даному етапі просто необхідна. Занять кілька разів на тиждень, на мою думку, достатньо для підготовки дитини до школи

– Наталія Галій, вчителька молодших класів школи Олени Ведернікової.

Підготовка до школи є необхідною! Коли дитина йде до школи – це дуже важливий і  одночасно складний етап життя. Нове приміщення, новий колектив та розпорядок дня – це все нове. І коли дитина відчуває себе повноцінно залученою на уроках, всі ці моменти зможуть полегшити її адаптацію у школі. Бо вже щось є знайомим

– Орина Зима, вчителька молодших класів школи Олени Ведернікової.

Доєднуйтеся до нашої  cторінкки у ФейсбуціІнстаґрамі та телеґрам-каналу, щоб нічого не проґавити

Продовжити читати