Я, Ірина Єцкало, розпочала це дослідження, щоб здійснити глибокий аналіз глобальних деструктивних наслідків, спричинених діями одних людей проти інших та проти планети в цілому. Моя мета — не лише розібратися у складному ланцюзі причинно-наслідкових зв'язків, а й запропонувати шлях до розв'язання цих проблем. Одним із надважливих інструментів на цьому шляху я вважаю освіту, що здатна не тільки протистояти руйнівним тенденціям, а й створити нове покоління, яке матиме знання та інструменти для сталого розвитку і мирного співіснування на нашій планеті.
Цей звіт був створений за допомогою моделі штучного інтелекту Gemini.
Я заохочую вас критично оцінювати представлену інформацію та використовувати її як відправну точку для подальших досліджень та обговорень.
Дослідження представлене статтями:
Глибокий аналіз деструктивних дій людини та шляхів їх подолання
Глобальний План Покращення: Від Деструкції до Сталого Розвитку
Стратегічний план трансформації
Вступ. Освіта майбутнього: Еволюція від ієрархії до живої організації
Сучасна система освіти перебуває на порозі фундаментальних змін, ініційованих як суспільним запитом, так і глобальними викликами, що вимагають адаптивності та інноваційності. Хоча реформа "Нова українська школа" (НУШ) вже закладає основи для якісної трансформації, включаючи партнерство між учнями, вчителями та батьками, а також академічну автономію закладів освіти 1, ці зміни є лише передвісниками глибшої еволюції. Паралелі з бізнес-середовищем допомагають зрозуміти цей процес. Історично організації пройшли шлях від "червоних" (влада, залякування) до "помаранчевих" (конкуренція, прибуток) і "зелених" (команда, цінності) моделей.3 Новітній етап цієї еволюції — "бірюзові" організації — базується на принципах самоврядування, цілісності та еволюційної мети, що резонує з духом четвертої промислової революції.3
Цей звіт пропонує розгляд бірюзових підходів не як кінцевої точки, а як постійного напрямку руху, у якому кожна школа шукає свій унікальний "відтінок бірюзи".3 Імітація бізнес-моделей є недостатньою; справжня трансформація полягає в адаптації цих принципів до унікального освітнього контексту. Це логічний еволюційний крок, що відповідає поточним потребам суспільства. В умовах, де 68% нинішніх першокласників будуть працювати за ще неіснуючими професіями, традиційна ієрархічна система, орієнтована на запам'ятовування та контроль, не може повноцінно підготувати дітей до життя.9 Вона заважає розвитку критичного мислення, адаптивності, емоційного інтелекту та інших "м'яких навичок" (soft skills), які вважаються ключовими для успіху в сучасному світі.10 Таким чином, впровадження бірюзових підходів в освіті є не просто слідуванням трендам, а усвідомленою необхідністю.
Частина I. Фундаментальні основи: Три наріжні камені бірюзових підходів
Бірюзові організації відрізняються трьома основними принципами, які слугують їхньою філософською та операційною основою. Це самоврядування, цілісність та еволюційна мета. Їхня взаємозалежність створює потужну синергію, яка робить можливим ефективне функціонування без традиційної ієрархії.
1.1. Самоврядування: Від контролю до колективної відповідальності
Самоврядування є наріжним каменем бірюзової моделі.5 Воно передбачає відмову від жорсткої ієрархії та децентралізацію влади, де команди самостійно відповідають за процеси та ухвалення рішень.4 Кожен співробітник бере на себе відповідальність за свої дії, а покарання за помилки виключені; натомість помилки стають досвідом для навчання.15
Яскравим прикладом самоврядування є підхід, який демонструють успішні бірюзові компанії. У IPLAND та Buurtzorg, наприклад, структура базується на самоорганізованих командах, які беруть на себе відповідальність за виконання завдань, незалежно від ролі чи позиції.3 У голландській компанії Buurtzorg команди медсестер (по 7-12 осіб) повністю самоорганізуються, що дозволило компанії зрости з 10 до 7000 співробітників за сім років.3 Інший приклад — IT-компанія Valve, де співробітники можуть "голосувати столами", фізично пересуваючи свій робочий стіл, щоб приєднатися до проєкту, який їм цікавий.3 Цей підхід усуває посадові інструкції та дозволяє спеціалістам відходити від головної ролі та приєднуватися до будь-якого проєкту.15
Самоврядування в освіті не означає повний хаос. Воно потребує сильного спільного вектора, який забезпечує еволюційна мета, а також високого рівня довіри та відкритості.13 Наприклад, у українській компанії UPTech вся інформація, включно з фінансовою та розміром компенсації, є відкритою для всіх співробітників.3 Ця прозорість є фундаментом для довіри, яка є необхідною умовою для самоорганізації. Переносячи цей принцип у шкільне середовище, "голосування столами" може трансформуватися в "голосування проєктами", де учні обирають, над якими завданнями працювати, що розвиває їхню внутрішню мотивацію та відповідальність.3 Відкритість інформації може виражатися в прозорій системі прийняття рішень та оцінювання, що підвищує довіру всіх учасників освітнього процесу.
1.2. Цілісність: Освіта для людини, а не для ролі
Принцип цілісності полягає в тому, що організація сприймає людину як цілісну особистість з усіма її позитивними якостями та недоліками, а не лише як механізм для виконання певного завдання.5 У бірюзових компаніях заохочується автентичність, що дозволяє співробітникам "скинути маски" та бути собою.18 Цей підхід визнає, що робота та життя є частинами одного цілого.8
Прояви цілісності в бізнесі включають надання гнучких графіків роботи, можливість працювати віддалено, брати на роботу дітей або домашніх тварин, а також індивідуалізацію робочого простору.15Така політика не є просто привілеєм, а фундаментом для вищої ефективності та задоволеності, оскільки людина, що відчуває себе комфортно та може бути собою, видає кращі результати.15 Крім того, створення психологічно безпечного середовища, де помилки сприймаються як можливість для навчання, є критичним для цього принципу. Без цього працівники бояться проявляти ініціативу та брати відповідальність, а відкритий обмін досвідом, досягненнями та невдачами стає неможливим.13
Цілісний підхід має особливе значення в освітньому середовищі. Він виходить за рамки традиційної академічної освіти, задовольняючи емоційні, соціальні та етичні потреби учнів.19 Замість того, щоб сприймати учня як "суб'єкта оцінювання", бірюзова школа бачить його як особистість, що розвивається. Це не просто "добра ідея", а основа для формування емоційного інтелекту — ключової навички, що дозволяє усвідомлювати та управляти власними емоціями, розпізнавати почуття інших і будувати ефективні взаємини.11 Школа, що надає простір для відкритого вираження емоцій та навчає емоційній саморегуляції, готує дітей до повноцінного життя, в якому вони зможуть долати виклики та будувати здорові стосунки.
1.3. Еволюційна мета: Спільний вектор, що виходить за межі прибутку
Принцип еволюційної мети полягає в тому, що організація сприймається як живий організм, що має свою власну мету, яка виходить за рамки простого фінансового прибутку.13 У цьому підході гроші є лише ресурсом для досягнення вищої мети, а не кінцевим результатом.13 Така мета є спільним вектором, що об'єднує всіх членів команди, надає сенс їхнім діям та запобігає хаосу в умовах свободи та самоорганізації.5
Чудовим прикладом є українська компанія Beetroot, яка ставить за мету не лише прибуток, а й створення позитивного соціального, економічного та екологічного впливу в Україні.23 Вони заснували Beetroot Academy, де студенти платять за навчання лише після працевлаштування, а ці кошти використовуються для розвитку академії. Їхній головний показник успіху — соціальний вплив.23Інший приклад — Green School на Балі, чия місія — "виховувати глобальних громадян та зелених інноваторів, що беруть відповідальність за сталість світу".24
Впровадження цього принципу в школі означає перехід від місії "вивчити програму і здати ЗНО" до місії "підготувати дитину до повноцінного життя, яке змінює світ".26 Школа повинна навчити не лише виробників, а й громадян, які мають активну позицію та вміння мислити критично.28 Ця еволюційна мета стає "двигуном" інновацій, допомагаючи сфокусувати енергію та креативність спільноти на конкретних, значущих проблемах. Це також дозволяє залучати зовнішніх партнерів та ресурси, наближуючи школу до громади.29
Частина II. Переосмислення школи: Адаптація бірюзових принципів для освітнього середовища
Перенесення бірюзових принципів у шкільне середовище вимагає глибокого переосмислення ролей, процесів та культури.
2.1. Самоврядування: Від учнівської влади до спільної відповідальності
Трансформація починається зі зміни ролі директора. Замість авторитарного "контролера", директор стає лідером-коучем, який делегує повноваження, надає підтримку та допомагає вирішувати конфлікти.31 Без підтримки керівництва ефективні зміни неможливі, оскільки лідери схильні повертатися до традиційних методів управління при виникненні проблем.18
Самоврядування поширюється на всіх учасників. Вчителі отримують більше автономії у вирішенні методичних та організаційних питань, що вимагає від них відповідальності та ініціативності.15 Учні стають повноцінними "громадянами" шкільної "республіки" 37, беручи участь у процесах прийняття рішень та вирішення конфліктів. Це виходить за рамки формального "учнівського самоврядування", перетворюючи його на реальну практику набуття життєво важливих навичок.36
Для ухвалення рішень в бірюзовому підході використовується "Advice Process" (процес консультування), де відповідальність за рішення лежить на одній особі (яка першою помітила проблему), але вона зобов’язана проконсультуватися з експертами та тими, кого рішення стосується.35 Це допомагає запобігти блокуванню рішень, сприяє індивідуальній ініціативі та забезпечує швидкість дій.39 Іншим важливим аспектом є вирішення конфліктів. Самоврядування може провокувати суперечки 18, тому школа має створити ефективну систему їх вирішення. Використання "Gaining Agreement" (досягнення згоди) та "peer-mediation" (медіації однолітків) є ключовим. Учні допомагають вирішувати суперечки між собою, дотримуючись правил та шукаючи консенсус.40 Це не лише вирішує конфлікти, але й розвиває навички комунікації та емпатії.43
Найбільшим викликом є не відсутність "ідеальних" працівників чи учнів, а їхня недостатня готовність до самостійних рішень та відповідальності.15 Ця проблема може бути подолана лише через постійне навчання та підтримку, включаючи програми з розвитку soft skills.12
2.2. Цілісний підхід до навчання: Освіта для життя, а не для оцінок
Перехід до цілісного навчання означає відмову від сприйняття учня як об'єкта освітнього процесу, чий успіх вимірюється лише оцінками. Школа має стати місцем, де дитина може бути собою, не боячись покарання чи критики.15 Це включає надання простору для вираження емоцій, навчання емоційній саморегуляції, емпатії та комунікації.11 Створення такого середовища сприяє кращій співпраці та допомагає зменшити булінг.50
Ключовим аспектом є перехід від зовнішньої мотивації (оцінки, покарання) до внутрішньої. Це досягається через "самонавчання" (self-directed learning), де учні самостійно обирають, що, як і коли вивчати, на основі своїх інтересів.17 Хоча такий підхід може здатися хаотичним, він розвиває незалежність, творчість та навички вирішення проблем.17 Однак важливо знайти баланс. Самонавчання не скасовує академічних стандартів, а лише вимагає, щоб базові знання були основою, на якій учні будують свої персональні інтереси.27 Це також допомагає уникнути ризиків "вибіркового навчання" та "ігнорування прогалин" у знаннях.45
Традиційна система оцінювання з її числовими балами є проблемою, оскільки вона принижує гідність учня та створює конкуренцію, де успіх одних означає "програш" інших.49 Замість цього пропонуються альтернативні системи, що фокусуються на формувальному оцінюванні та якісному зворотному зв'язку. До них належать учнівське портфоліо, яке показує динаміку розвитку 52, та взаємооцінювання (peer-review), де учні вчаться надавати конструктивну критику, виступаючи в ролі "читача", а не "судді".53
2.3. Еволюційна мета школи: Створення освітньої спільноти, що змінює світ
Школа, що прийняла бірюзові принципи, має не лише надавати освітні послуги, а й мати вищу "еволюційну мету", яка об'єднує всіх учасників освітньої спільноти.26 Це може бути, наприклад, місія "виховати громадян, що формують стале суспільство" або "створити освітній простір, що сприяє інноваціям".24
Для реалізації цієї мети школа повинна використовувати такі підходи, як Purpose-Driven Learning (навчання, що має сенс). Це означає, що учні розв'язують реальні, а не вигадані проблеми, використовуючи свої знання для практичних завдань.19 Проєктна робота стає ключовим інструментом, що розвиває творчість, навички командної роботи та відповідальність.36 Цей процес перетворює школу на "лабораторію", де учні не лише отримують знання, а й активно їх застосовують, що робить навчання більш захопливим та ефективним.
Формулювання такої мети є стратегічним завданням, що вимагає залучення всіх зацікавлених сторін: учнів, вчителів, батьків, а також представників місцевої громади.57 Спільна розробка місії та цілей створює відчуття власності та приналежності, перетворюючи школу з простої "установи" на "живу організацію", що має колективну енергію для реалізації амбітних проєктів.29
Частина III. Дорожня карта трансформації: Покроковий план впровадження
Трансформація школи за бірюзовими принципами — це послідовний та цілеспрямований процес, який можна реалізувати за три основні етапи.
3.1. Етап 1: Діагностика та залучення
Першим і найважливішим кроком є оцінка готовності до змін. Школа повинна провести діагностику, щоб виявити рівень готовності персоналу, учнів та батьків до нових підходів.18 Цей процес має включати відкриті обговорення та опитування для виявлення потенційних лідерів-реформаторів, які стануть "каталізаторами" змін, а також тих, хто може чинити опір.18
Наступний крок — спільна розробка бачення та місії школи. Це не може бути одностороннім рішенням керівництва. Важливо залучити всіх учасників освітнього процесу — педагогів, учнів, батьків та представників громади — до обговорення, якою має бути школа майбутнього та які цінності вона має розділяти.57 Результатом має стати чітка "еволюційна мета", яка об'єднає всіх та надасть сенс трансформації. На цьому етапі також важливо налагодити відкриту комунікацію з батьками, пояснюючи переваги та ризики нових підходів, а також підкреслюючи, що свобода дитини потребує відповідальності та підтримки з боку дорослих.9
3.2. Етап 2: Пілотне впровадження та навчання
Після того, як спільне бачення сформовано, школа має перейти до пілотного впровадження. Необхідно створити невеликі, зацікавлені команди вчителів чи класи, де будуть апробовані нові підходи. Це дозволить "набити свої шишки" та виробити власний "відтінок бірюзи" без ризику для всієї системи.8
Паралельно, необхідно провести навчання для педагогів, які беруть участь у пілоті. Традиційні ролі вчителя та керівника змінюються, вимагаючи нових навичок: коучингу, фасилітації, медіації конфліктів та формувального оцінювання.62 Школа повинна забезпечити постійну підтримку та менторство для цих команд. На цьому етапі слід запровадити перші конкретні інструменти, такі як "Advice Process" для ухвалення рішень або "Peer-review" для оцінювання в межах пілотних груп.39
3.3. Етап 3: Масштабування та інституціоналізація
Після успішного пілотного етапу, досвід та отримані уроки мають бути розповсюджені на всю школу. Пілотні команди повинні стати "амбасадорами" змін, ділячись своїми успіхами та викликами на воркшопах та спільних зустрічах. Це створює "історію успіху" та надихає інших приєднатися.18
Наступний крок — інституціоналізація нових підходів. Необхідно внести зміни у внутрішні правила, статут та процедури школи, щоб нові цінності знайшли своє відображення в офіційних документах.63Це може включати легалізацію альтернативної системи оцінювання, прозорі правила прийняття рішень та механізми вирішення конфліктів. Також важливо підтримувати нову культуру, створюючи постійні механізми зворотного зв'язку та рефлексії.18 Трансформація фізичного простору школи, щоб він відповідав новим підходам (наприклад, створення відкритих просторів для співпраці), також є важливим кроком.30
Частина IV. Практичні інструменти та механізми: Набір інструментів для трансформації
Для ефективного впровадження бірюзових принципів в освіті необхідно використовувати конкретні, перевірені на практиці інструменти.
4.1. Процес ухвалення рішень (Advice Process) у шкільному середовищі
Цей процес допомагає ухвалювати рішення швидко, уникаючи бюрократії, але з урахуванням колективного розуму.39 Він складається з трьох основних кроків:
-
Ідентифікація проблеми: Особа, яка першою помітила проблему чи має ідею для зміни, бере на себе відповідальність за її вирішення.35 Це може бути як учень, що хоче змінити правила користування бібліотекою, так і вчитель, що пропонує нову методику викладання.
-
Консультування: Перед ухваленням остаточного рішення відповідальна особа має проконсультуватися з експертами та тими, кого це рішення стосується.35 У шкільному контексті це означає залучення вчителів-фахівців, шкільного психолога, інших учнів чи батьків, які можуть надати цінну інформацію та поради.66 Важливо, що поради є лише порадами; відповідальність та право власності на рішення залишаються за ініціатором.35
-
Прийняття рішення та інформування: Після консультацій відповідальна особа приймає рішення, яке вважає найбільш доцільним, навіть якщо воно йде врозріз з деякими порадами. Після цього вона інформує всіх зацікавлених сторін про своє рішення та пояснює, як воно було ухвалене.39 Ця прозорість є важливим освітнім моментом.
4.2. Механізми вирішення конфліктів (Gaining Agreement) для учнів та вчителів
Самоврядування, сприяючи розподілу відповідальності, може викликати конфлікти.18 Тому критично важливо мати чіткі механізми їх вирішення. Основою є побудова діалогу на повазі та довірі.67 Процес, адаптований з бізнес-кейсу Morning Star, є багатоетапним:
-
Етап 1: Пряма комунікація. Учасники конфлікту повинні спочатку спробувати вирішити його самостійно, використовуючи відкриту комунікацію та "я-позицію".67 Замість звинувачень, вони фокусуються на власних почуттях ("мені неприємно, що...").67
-
Етап 2: Залучення медіатора. Якщо проблему не вирішено, залучається нейтральна третя особа — вчитель, шкільний психолог або спеціально навчений учень-медіатор.67 Роль медіатора не в тому, щоб судити чи вказувати на винного, а в тому, щоб допомогти сторонам вислухати одна одну та знайти спільну мову.67
-
Етап 3: Колегіальне обговорення. Якщо конфлікт все ще не вирішено, може бути скликана невелика група (3-7 осіб) з різних сторін, щоб надати свої поради та погляди на ситуацію.16
Цей багатоступеневий процес, хоча і є складним, перетворює конфлікт на навчальну можливість, що розвиває емоційний інтелект, комунікаційні навички та вміння знаходити компроміс.43
4.3. Альтернативні системи оцінювання та зворотного зв'язку
Традиційні числові оцінки можуть принижувати гідність учня та фокусувати його на конкуренції, а не на навчанні.49 Тому бірюзова школа має перейти на системи, що надають якісний, змістовний зворотний зв'язок.
-
Формувальне оцінювання: Цей підхід використовується не для виставлення балів, а для виявлення прогалин у знаннях та коригування навчання.52 Вчителі можуть використовувати щоденники спостережень, а учні — самооцінювання та взаємооцінювання за визначеними критеріями.52
-
Портфоліо учня: Це сховище робіт, яке показує динаміку розвитку учня, а також містить його власні рефлексії та самооцінювання.52
-
Peer-review (взаємооцінювання): Учні вчаться надавати та отримувати конструктивний зворотний зв'язок від однолітків. Важливо, щоб вони діяли як "читачі" або "порадники", а не як "судді", що зменшує страх та підвищує готовність до співпраці.53
Ці системи дозволяють змістити фокус з оцінки результату на сам процес навчання та особистісний розвиток, що є проявом принципу «Цілісності» в дії.
Частина V. Виклики, ризики та уроки з практики: Навігація в невідомому
Перехід до бірюзової моделі є складним шляхом, що не позбавлений ризиків та викликів. Однак аналіз досвіду успішних організацій дозволяє підготуватися до них.
5.1. Потенційні ризики та шляхи їх подолання
Ризик 1: Опір змінам. Деякі педагоги, учні та батьки можуть чинити опір через страх перед невідомим, звичку до традиційних методів чи небажання брати на себе відповідальність.18 Цей опір може бути подоланий лише через поступовість, демонстрацію успіхів пілотних проєктів, відкриту комунікацію та залучення до процесу прийняття рішень.18
Ризик 2: Хаос та спад ефективності. Неправильне або поспішне впровадження бірюзових принципів без чіткої візії та підтримки може призвести до "хаосу" та "спаду ефективності", як це траплялося в деяких компаніях.8 Запобігти цьому можна лише послідовним впровадженням, чітко сформульованою еволюційною метою 13 та постійним навчанням і менторством для всіх учасників.62
Ризик 3: Помилкові рішення. Децентралізація влади, без належного механізму консультування, може призвести до ухвалення "неправильних рішень".15 Цю проблему можна вирішити, використовуючи "Advice Process", що дозволяє ініціатору рішення отримати доступ до колективного розуму та досвіду експертів, перш ніж прийняти фінальне рішення.35
5.2. Кейс-стаді: Успіхи та уроки з практики
Аналіз досвіду успішних бірюзових організацій, як у світі, так і в Україні, надає цінні уроки.
-
Green School Bali: Ця школа є унікальним прикладом реалізації еволюційної мети, яка фокусується на сталості та екології.24 Фізичний простір (наприклад, класні кімнати без стін) є частиною навчального процесу.69 Однак, незважаючи на бірюзові принципи, школа зберігає певну ієрархію, наприклад, має команду керівників, що відповідає за управління та стратегічну імплементацію.25 Це свідчить, що бірюзовість не означає повну відсутність лідерства, а лише зміну його ролі на менторство.
-
Sudbury Valley School: Це радикальний приклад повного самоврядування, де учні самі обирають, що, як і коли вивчати, і навіть можуть оцінювати себе.51 Цей підхід може бути надзвичайно ефективним для розвитку внутрішньої мотивації та самодисципліни, однак вимагає від учнів високого рівня готовності до відповідальності та самоорганізації.45
-
Українські компанії (Beetroot, IPLAND, UPTech): Їхній досвід показує, що бірюзові підходи успішно працюють в українському ІТ-секторі, який за своєю природою є креативним та інноваційним.3 Це підтверджує, що принципи бірюзовості можуть бути адаптовані до освітніх проєктів, які працюють з креативністю та інноваціями, і є цілком реалістичними для українського контексту.
5.3. Особлива увага до батьків: Побудова партнерства, а не опору
Батьки можуть чинити опір змінам, бо звикли до традиційної моделі, де "авторитет" не обговорюється, а успіх вимірюється оцінками.9 Їхній страх перед невизначеністю та бажання "побачити результат" у вигляді балів є природним. Перекладання відповідальності за виховання на школу також є типовим явищем.9
Щоб побудувати партнерство, школа повинна активно залучати батьків до процесу трансформації. Це може бути участь у раді закладу 66, спільне обговорення місії школи 57 та залучення до проєктної роботи.55 Школа має бути прозорою у своїй комунікації, регулярно проводячи зустрічі та обговорення, що пояснюють нову філософію та показують її переваги.43 Це також вимагає від педагогів та керівництва демонструвати принципи поваги, відкритості та співпраці на власному прикладі.43
Висновок. Відвага до трансформації
Впровадження бірюзових підходів в освіті є складним, але надзвичайно перспективним шляхом. Це не просто зміна методів управління, а глибока трансформація філософії, що ставить у центр особистість, її цілісність та еволюцію. Школа перестає бути "фабрикою" для виробництва знань і стає "живою організацією", що зростає разом зі своїми учасниками.
Принципи самоврядування, цілісності та еволюційної мети надають інструменти для створення освітньої екосистеми, де учні стають відповідальними, творчими та адаптивними громадянами. Цей шлях вимагає сміливості від керівництва, готовності до змін від педагогів та довіри від батьків. Успішні приклади з бізнесу та світової освіти доводять, що це можливо.
Для України, яка стоїть на роздоріжжі, ця трансформація може стати відповіддю на виклики сучасного світу. Як зазначали європейські архітектори, Україна має потенціал змінити свою освітню систему швидше, ніж інші країни, що дозволить їй стати прикладом для всієї Східної та Центральної Європи.30 Реалізація бірюзових підходів — це інвестиція не лише в окремі освітні заклади, а в майбутнє, яке ми будуємо разом.
Джерела
-
НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА - Міністерство освіти і науки України, https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
-
Реформа шкільної освіти: що зміниться для старшокласників - Телеграф, https://www.telegraf.in.ua/topnews/10128716-reforma-osviti-scho-zminitsja-dlja-starshoklasnikiv.html
-
Що таке «бірюзові організації» і які відмінності у компаній майбутнього | Na chasi, https://nachasi.com/creative/2018/05/25/biryuzovi-organizatsiyi/
-
Бірюзові підходи до управління компаніями: зарубіжний досвід та ..., http://www.investplan.com.ua/pdf/13-14_2021/12.pdf
-
72 ЕКОНОМІЧНИЙ ФОРУМ 3/2022 JEL Classification: M12; J24; L22 Кощій Оксана, д.е.н., професо, http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/ecfor_2022_3_11.pdf
-
Небачені барви менеджменту: бірюзові організації - Delo.ua, https://delo.ua/business/nebacheni-barvi-menedzhmentu-birjuzovi-organizac-347006/
-
Небачені барви менеджменту: що таке бірюзові організації - Mind.ua, https://mind.ua/openmind/20190181-nebacheni-barvi-menedzhmentu-shcho-take-biryuzovi-organizaciyi
-
Teal-організації: що означає жити по-бірюзовому? - Happy Monday, https://happymonday.ua/biruzovye-organizacii
-
Плюси і мінуси альтернативної освіти. Блог Наталії Тарченко, https://life.nv.ua/ukr/blogs/pljusi-i-minusi-alternativnoho-osviti-bloh-nataliji-tarchenko-2472674.html
-
Формування м'яких навичок (soft skills) у початковій школі - На Урок, https://naurok.com.ua/formuvannya-m-yakih-navichok-soft-skills-u-pochatkoviy-shkoli-327918.html
-
What You Can Do to Bring Emotional Intelligence Lessons into the Classroom - Waterford, https://www.waterford.org/blog/emotional-intelligence-in-the-classroom/
-
Purpose-Driven Education - Heriot-Watt University, https://www.hw.ac.uk/malaysia/about/purpose-driven-education
-
Компанія без босів — утопія чи реальність? Шлях Uptech до ..., https://dou.ua/lenta/columns/turquoise-organization-uptech/
-
Що таке бірюзова компанія? - FlexiProject, https://flexi-project.com/uk/%D1%89%D0%BE-%D1%82%D0%B0%D0%BA%D0%B5-%D0%B1%D1%96%D1%80%D1%8E%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%8F/
-
Вони постійно про це говорять. Що таке бірюзова компанія й чи захочеш ти там працювати | Vector, https://vctr.media/ua/scho-take-biryuzova-kompania-154165/
-
Morning Star: Pioneering Self-Management in Manufacturing ..., https://business-ecosystem-alliance.org/2024/11/15/morning-star/
-
Why Self-Directed Learning is Key to Your Child's Success - Kids USA Montessori, https://kidsusamontessori.org/why-self-directed-learning-is-key-to-your-childs-success/
-
Teal-організації: новий погляд на управління - HURMA, https://hurma.work/blog/teal-organizacziyi-novyj-poglyad-na-upravlinnya/
-
Що таке цілісне навчання і чому воно варте уваги - На Урок, https://naurok.com.ua/post/scho-take-cilisne-navchannya-i-chomu-vono-varte-uvagi
-
Що таке цілісне навчання і чому воно варте уваги - Новини, https://znayshov.com/News/Details/shcho_take_tsilisne_navchannia_i_chomu_vono_varte_uvahy
-
Teaching Emotional Intelligence in Early Childhood | NAEYC, https://www.naeyc.org/resources/pubs/yc/mar2017/teaching-emotional-intelligence
-
еволюційна мета - Dentype. Робити те, що любиш, https://dentype.co/profile/evogoal
-
Створювати хвилі замість сплесків: інтерв'ю з засновником Beetroot, https://media.zagoriy.foundation/speczproyekty/stvoryuvaty-hvyli-zamist-spleskiv-intervyu-z-zasnovnykom-beetroot/
-
Green School Bali - A Case Study | PDF | Waldorf Education | Qualitative Research - Scribd, https://www.scribd.com/document/202922066/Green-School-Bali-A-Case-Study
-
Welcome to the Beautiful Bali Jungle! - Green School, https://www.greenschool.org/bali/about/
-
Освіта - Вікіпедія, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0
-
Purpose Driven Learning: Myths, Problems, and Education Applications, https://askatechteacher.com/pdl/
-
Еволюція змісту освіти у вищій школі України в умовах глобальних - Академічні візії, https://academy-vision.org/index.php/av/article/download/355/326/329
-
Порівняльний аналіз моделей державно-громадського управління середньою освітою в США та Україні - Бобровицька міська рада, https://bobrovycka-gromada.gov.ua/news/1636460895/
-
Школи нового формату: що очікує на українські освітні заклади після трансформації, https://dzvin.media/news/shkoly-novogo-formatu-shho-ochikuye-na-ukrayinski-osvitni-zaklady-pislya-transformacziyi/
-
Педагогічний супровід учнівського самоврядування :: Блог Сумченко Оксани Миколаївни ЗДВР Дівичківського НВО "ЗЗСО І-ІІІ ступенів - ЗДО", https://blog-sumchenko-oksani-mikolajivni-zdvr-divichkivske-nvo4.webnode.com.ua/pedagogichnij-suprovid-uchnivskogo-samovryaduvannya/
-
Leadership in school-based management: a case study in selected schools - ERIC, https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1150385.pdf
-
The best practices for school transformation: A multiple-case study - ResearchGate, https://www.researchgate.net/publication/321232824_The_best_practices_for_school_transformation_A_multiple-case_study
-
Our Education Leadership Team - Green School Bali, https://www.greenschool.org/bali/our-education-leadership-team/
-
застосування teal моделі в системі управління української компанії - Економіка та суспільство, https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/download/849/816
-
Роль учнівського самоврядування у формуванні життєвої компетентності учнів - На Урок, https://naurok.com.ua/rol-uchnivskogo-samovryaduvannya-u-formuvanni-zhittevo-kompetentnosti-uchniv-103413.html
-
Учнівське самоврядування - ОНЗ Радинське НВО "ЗОШ І-ІІІ ступенів-ЗДО" Поліської Селищної Ради, http://radynka-nvo.edukit.kiev.ua/biblioteka/uchnivsjke_samovryaduvannya/
-
Стати самостійними: як навчити учнів ухвалювати рішення ..., https://naurok.com.ua/post/stati-samostiynimi-yak-navchiti-uchniv-uhvalyuvati-rishennya
-
Advice Process - Imfusio, https://imfusio.com/en/bibliotheque/advice-process
-
Peer Mediation, https://mediationsavannah.com/peer-mediation/
-
Peer Mediation, https://civilmediation.org/peer-mediation/
-
Конфлікти серед школярів: як вчитель чи психолог може допомогти залагодити суперечки - Resilience Help, https://www.resilience.help/blogs/konflikty-vseredyni-klasu-yak-vchytel-chy-shkilnyj-psyholog-mozhe-dopomogty-porozumitysya/
-
3 Examples of Conflict in Schools & How to Resolve Them - Peaceful Leaders Academy, https://peacefulleadersacademy.com/blog/school-conflict-examples/
-
Conflict Resolution Steps for Students - Peaceful Leaders Academy, https://peacefulleadersacademy.com/blog/how-to-resolve-conflict-between-students-steps/
-
5 Problems with Self-Directed Learning - Onboard ERP, https://onboarderp.com/5-problems-with-self-directed-learning/
-
soft skills у сучасних реаліях української освіти soft skills in the modern realities of ukrainian education - ІННОВАЦІЙНА ПЕДАГОГІКА, http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2021/32/part_1/25.pdf
-
Self-Directed Learning | EBSCO Research Starters, https://www.ebsco.com/research-starters/education/self-directed-learning
-
Self-Directed Learning: A Four-Step Process | Centre for Teaching Excellence, https://uwaterloo.ca/centre-for-teaching-excellence/catalogs/tip-sheets/self-directed-learning-four-step-process
-
Демократизація навчання, або як розуміється навчання - Освіта.UA, https://osvita.ua/school/method/1049/
-
Демократичне врядування в школах - The European Wergeland Centre, https://theewc.org/content/uploads/2020/02/Democratic-Governance-of-schools-ukrainian.pdf
-
The Sudbury Model of Education - Zena Democratic School, http://zenademocraticschool.org/the-sudbury-model-of-education/
-
Оцінювання за НУШ: що змінилося та як допомогти вчителю? - Освіторія Медіа, https://osvitoria.media/experience/otsinyuvannya-za-nush-shho-zminylos-ta-yak-dopomogty-vchytelyu/
-
Using Peer Review to Help Students Improve Their Writing, https://ctl.wustl.edu/resources/using-peer-review-to-help-students-improve-their-writing/
-
Conducting Peer Review - Writers Workshop, https://writersworkshop.illinois.edu/resources-2/instructor-resources/conducting-peer-review/
-
Приклади вдалого досвiду учнiвcького самоврядування в Українi 2019, https://osvita.org/images/documents/359/pryklady_vdalogo_dosvidu_uchnivckogo_samovryaduvannya_v_ukrayini_2019_ua.pdf
-
Primary School | Education | GreenSchool Bali, https://www.greenschool.org/bali/programme/primary-school/
-
Стратегічне планування діяльності школи - Освіта.UA, https://osvita.ua/school/method/3804/
-
Як розробити стратегію розвитку школи: план для директора, https://sqe.gov.ua/yak-rozrobiti-strategiyu-rozvitku-shkol/
-
Засновник альтернативної школи Main School Ігор Закалов: Не потрібно намагатись з яблуні виростити персик - MamaWOW, http://mamawow.com.ua/deti/razvitie/igor-zakalov-zasnovnik-alternativno%D1%97-shkoli-main-school.html
-
«Батьків – до школи!»: корисні поради для спілкування вчителів з батьками – Освіта.UA, https://osvita.ua/school/method/85191/
-
Поради психолога батькам щодо виховання дітей — Донецький Палац молоді «Юність, https://yunist.org.ua/batkivska-rada/dovidnik-dlya-batkiv/poradi-psikhologa-batkam-shchodo-vikhovannya-ditey.php
-
Управління конфліктом в організації ≡ Zhyvoedelo - Живе Діло, https://zhyvoedelo.com/ua/news/upravlenie-konfliktom-v-organizacii
-
Реєстрація школи. Відкриття приватної школи - документи, як відкрити - РегСервіс, https://regserv.biz/reestracziya-shkoli/
-
Збери 200 балів за семестр: як працює авторська альтернативна система оцінювання учнів 6—11-х класів, https://edirshkoly.expertus.com.ua/10023083
-
12 принципів відбудови шкіл: якими будуть українські заклади освіти після трансформації, https://mon.gov.ua/news/12-printsipiv-vidbudovi-shkil-yakimi-budut-ukrainski-zakladi-osviti-pislya-transformatsii
-
Криза традиційних форм взаємодії школи та сім'ї: що змінить ситуацію - Шкільний світ, https://osvitaua.com/2021/02/94720/
-
Конфлікт команди й керівника: 5 правил для розв'язання й вилучення користі | HURMA, https://hurma.work/blog/07-2021-konflikt-komandy-j-kerivnyka-5-pravyl-dlya-rozvyazannya-j-vyluchennya-korysti/
-
PHILOSOPHY & PROCEDURE - Beyond Academics, https://www.beyondacademicsinc.com/blank-1
-
Student Wellbeing - Green School Bali, https://www.greenschool.org/bali/student-wellbeing/
-
Theory | Sudbury Valley School, https://sudburyvalley.org/theory
-
Що таке бірюзова компанія та які основні принципи її функціонування? - Webpromo, https://web-promo.ua/ua/blog/sho-take-biryuzova-kompaniya-ta-yaki-osnovni-principi-yiyi-funkcionuvannya/
-
Майбутнє дитини ≠ нездійснена мрія батьків: як старшокласникам обрати професію та чому це не вибір усього життя | Нова українська школа - НУШ, https://nus.org.ua/2023/03/26/majbutnye-dytyny-nezdijsnena-mriya-batkiv-yak-starshoklasnykam-obraty-profesiyu-ta-chomu-tse-ne-vybir-usogo-zhyttya/
-
Конфлікти учителів та батьків: як вирішувати ефективно і без нервів - РБК-Україна, https://www.rbc.ua/rus/styler/konflikti-uchiteliv-ta-batkiv-k-virishuvati-1669735064.html