Психологиня Діана Житня-Кебас на виставці приватних шкіл Ukrainian School Forum 2024 16 березня, яку організовувала компанія Dec Education, поділилася з батьками порадами щодо того, які особливості підліткового віку дітей ми маємо приймати як даність, а на що можна впливати. Пані Діана вже понад 15 років працює безпосередньо з підлітками в різних форматах і допомагає в цьому батькам та викладачам.
Три параметри підліткового віку
За визначенням Організації Об'єднаних Націй, підлітки – це особи віком від 10-11 до 18-19 років, але насправді все набагато складніше. Пані Діана зазначила, що підлітковий вік визначається за трьома параметрами:
-
фізіологічний – готовність дитини відділитися від родини й створити потомство, тобто, коли в дівчат починається менструація (11-16 років), а в хлопців полюції (11-16 років); природа так задумала, що для розвитку виду діти мають «піти на іншу територію» і там продовжити рід, в сучасному контексті – сепаруватися, створити свою сім’ю чи спільноту. Завершується в 22-25 років повним дозріванням мозку і лобних долей, що відповідають за аналіз, критичне мислення, прийняття рішень.
-
соціальний – готовність дитини бути окремим членом суспільства, коли дитина вміє приготувати собі поїсти, поприбирати, тобто прожити кілька днів без батьків (з 8-9 років). Завершується у кого як – у когось в 11 років, у когось в 18.
-
психологічний – ускладнення самосвідомості, глибше розуміння світу, пізнання і знаходження себе, коли фокус уваги переходить на внутрішній світ і саме про це виникає багато питань (з 10-11 років). Порівняйте – в 3 роки у дітей всі питання стосуються зовнішнього середовища. За цим параметром підлітковий вік може й не завершуватися, а тягнутися протягом всього життя.
Даність 1. Незрілість мозку
Одна з ознак підліткового віку – потреба спілкуватися з однолітками: в цей час їхнє спілкування не обов’язково має мету, вони не очікують рішень, спілкуються просто заради спілкування.
У 22-25 років закінчується процес формування тієї частини мозку, яка відповідає за прийняття стратегічних виважених рішень. До цього рішення часто приймала частина мозку, яка відповідала за емоції.
Згадайте себе в 20 років, чи все ви можете раціонально пояснити з того, що ви робили?
Незрілість мозку підліткового віку – це даність, на яку не вплинеш.
У підлітковому віці в мозку дитини «раціональна» частина постійно бореться з «емоційною», і в більшості випадків «емоційна» отримує перевагу. Такий порядок обумовлений тим, що підліткам важливо пробувати нове і розширювати свої кордони – так відбувається сепарація.
В одному з досліджень в дорослих і підлітків запитали, чи не поплавали б вони з акулами. Більшість дорослих відповіла заперечно, як і 70% підлітків. Але вони думали на 10-20 секунд довше, що є доказом активної мисленнєвої діяльності, потужної роботи мозку, у підлітків з‘явились додаткові питання: чи це буде безпечно, чи голодні акули, чи в клітці тощо.
Саме такі питання допомагають підлітку аналізувати ситуацію і підвищувати креативність згенерованих рішень. І в цьому сила підліткового віку – підлітки креативніше розв’язують проблеми, ніж дорослі, які вже певні речі роблять на автоматі.
Даність 2. Енергозбереження
Мозок підлітка розвивається так само інтенсивно, як і мозок дитини до 1 року.
І якщо батькам здається, що підліток лінується, то насправді він увімкнув в собі режим енергозбереження. Прийти і лягти в тому ж одязі, кинути речі де попало, їсти холодною їжу – енергія потрібна на ті справи, які є в пріоритеті. Наприклад, на спілкування, на те, щоб викликати схвалення тих, хто поруч... І навчання, і батьки в цій ієрархії цінностей, звісно, не на першому місці.
Що ви відчуваєте, коли вам потрібно знятися з насидженого місця і вирушити в дорогу? Страх і тривогу. Це адекватна реакція. От і в підлітків так, вже ніби відійшов від батьків, але ще нікуди не прийшов, і тому їм важливо, щоб була поряд спільнота, щоб не самому йти в невизначеність, а в зграї. Реалізація цієї потреби потребує колосальної енергії. Все інше іде в тінь.
Даність 3. Егоцентричність
Є ситуації, в яких батькам здається, що дитина егоїстично поводить себе. Але згадаймо Даність 2 – ще мало енергії для того, щоб подумати про інших. Дитині потрібно спочатку витрачати енергію на себе, оскільки вона у перехідному періоді і їй об’єктивно важко.
Тут доречна метафора про спочатку надягти маску на себе, тільки тоді ти зможеш ще комусь допомогти. Батькам варто знати, що в 13-15 років ще недостатньо досвіду, щоб приймати свідомі рішення, досвід ще треба набути, а з такого набутого досвіду зароджується відповідальність, тому є сенс давати простір для набуття власного досвіду.
Метафора «Водоспад»
Уявіть собі картину – ви стоїте на березі річки, в якій ви вже плавали, і знаєте, що попереду небезпечний водоспад. По річці на плоту пливе ваша дитина-підліток і насолоджується життям. Ви починаєте кричати, хочете попередити про небезпеку. Підліток вам не вірить, вважає, що ви хочете йому зламати весь кайф, адже ніякого водоспаду не видно. Якщо ситуація не загрожує критично життю і здоров’ю, то доцільно дати дитині можливість отримати свій досвід. Залишається іти вниз з рушником, аптечкою і обіймами, зустрічати свою дитину з новим досвідом і гіркими висновками.
Дієві стратегії з підлітками
Прийняття цих трьох даностей допомагає відповідно сприймати своїх дітей-підлітків. Що ж тоді можна зробити? Скористатись кількома дієвими стратегіями:
- вкладайтеся в контакт в підлітковому віці: коли дитина сепарується, важливо мати якісний контакт з нею, підтримувати стосунки, щоб мати можливість достукатися і бути почутими;
- вчіть на своєму прикладі, але не сподівайтесь, що посіяне зерня зійде миттєво, це може відбутися через кілька років;
Пані Діана навела приклад, свою історію. Коли її мама ввечері після вечері одразу починала мити посуд, то в 13-річному віці був бунт. Але з 20 років в неї сформувалася така сама звичка.
- озвучуйте свої бажання і прохання, не сподівайтесь, що підліток прочитає ваші думки;
- давайте вибір;
- створюйте простір для набуття досвіду, але страхуйте;
- легалізуйте заборонене, додавши свої умови, і зніміть напругу;
Наприклад, дитина регулярно каже, що не хоче йти в школу. Дозвольте двічі на місяць самостійно обирати дні, в які дитина пропустить школу. Тоді підліток не буде вам придумувати головний біль, щоб прогуляти навчання, а виважено обиратиме ці два дні.
Проти даності йти дуже важко, ви ж не можете заборонити кактусу колотися голками. Обирайте дієві стратегії і сил вам вистояти підлітковий вік і зберегти близькі взаємини з дитиною.
Якщо «Підліткологія» для вас на часі, звертайтесь до пані Діани в Інстаграм і записуйтесь на курс.
Долучайтеся до наших сторінок в Instagram, Facebook та Telegram-каналу, щоб бути в курсі освітніх тенденцій