Хто така Олена Цимбаленко?
Мене звати Олена Цимбаленко. Якщо казати про те, як я себе ідентифікую, то я себе ідентифікую, перш за все, як корекційний педагог. Я починала свою педагогічну кар'єру з того, що заглибилася в корекційну педагогіку. Крім цього, я кандидат психологічних наук. Розширена спеціальність – це педагогічна і вікова психологія. І далі вже я засновник освітніх проєктів. Можна сказати, що на цей час я є популяризатором ідеї підтримки позитивної поведінки.
Серед освітніх проєктів, в які я залучена, є проєкти як для дітей, що розвиваються нормотипово, так і для дітей, що мають особливі освітні потреби, а також для дорослих, що працюють з поведінкою дітей.
Про проєкти.
На цей час у нас функціонує дитячий садок “Тут Ростуть”. Якщо казати про нашу унікальну пропозицію – ми займаємось формуванням позитивної поведінки. Позитивна поведінка – це безліч навичок, які формують надалі особистість дітей, і включають навички самоконтролю, внутрішньої мотивації, зацікавленість у вченні, зацікавленість у саморозвитку. Ми все це намагаємось закладати від раннього віку. Це наша фішка.
Ми маємо школу для дітей з особливими освітніми потребами. Це київський ліцей "Елісен", який складається лише зі спеціальних класів для дітей з особливими освітніми потребами. Це діти, які мають ментальні порушення, в основному, це діти з аутизмом тощо.
І третій проєкт – це київський ліцей “Симфонія”, з поглибленим вивченням мистецьких дисциплін.
З недавнього часу ми займаємося навченням дорослих - поведінкових консультантів. За програмою навчання поведінкових консультантів, яка спирається на метод підтримки позитивної поведінки. Автором програми є Наталія Миколаївна Компанець. Ця програма має рекомендацію Інституту спеціальної педагогіки та психології. Особливість цієї програми полягає в тому, що вона бере найкращий європейський досвід і адаптує його до українських реалій та до українського законодавства. Це дуже важливо, тому що і ментально, і законодавчо ми суттєво відрізняємося від європейських країн, на які ми намагаємося орієнтуватися, і це потрібно враховувати.
Київський ліцей “Симфонія”.
Загалом ми маємо ліцензію на повну середню освіту. Але оскільки ми зростаємо разом з дітьми, яких виховали, на сьогодні у нас найстарший клас це шостий, наступного року буде сьомий.
Кількість дітей у класі - до десяти. Але нюанс у тому, що діти навчаються за рівнями. Ми зважаємо на те, що діти розвиваються нерівномірно. Якщо дитина не готова засвоювати інформацію в якомусь темпі, нам потрібно просто знизити темп, щоб вона навчалася так, як їй зручно, і вона встигала засвоїти інформацію. Тому ми маємо можливість навчатися у маленьких групах. Тобто якщо дитина перейшла у пʼятий клас, а математика у неї залишилась на рівні третього класу, то вона навчатиметься математики у групі з дітьми, які плюс-мінус такого самого рівня, щоб встигати надолужувати прогалини та вчитися послідовно. Ми не направимо її до п'ятого класу, знаючи, що вона цю програму зараз не готова засвоювати. Класи не великі, але навіть при цьому дин клас ми можемо поділити на дві групи, якщо розуміємо, що хтось з дітей випереджає програму, а комусь потрібно більше часу.
Ліцей «Симфонія» виріс із попереднього проєкту, який називався «ABAшкола». «ABAшкола» була заснована як школа для дітей з особливими освітніми потребами. Через деякий час склалася ситуація, коли частина дітей, яких ми приймали в садок як дітей з особливими освітніми потребами вийшли на рівень вікової норми, і тоді ми почали відкривати загальноосвітні класи. Ми завжди приділяли велику увагу формуванню логічного та критичного мислення, багато займалися музикою, тому що музика дуже структурує, дуже допомагає у розвитку будь-яких дітей, а дітей з особливими освітніми потребами зокрема. Тобто наш проєкт з самого спочатку формувався як такий, що велику увагу приділяє мистецьким дисциплінам.
В якийсь момент в нас з'явилися класи як спеціальні, так і загальноосвітні, їх стало багато і виникла потреба це все якимсь чином поділити. Ми це все поділили на Київській ліцеї "Елісен" і Київський ліцей “Симфонія” з поглибленим вивченням мистецьких дисциплін.
Ми усі звикли до того, що зазвичай в нас заведено вважати, що якщо заклад орієнтований на поглиблене вивчення мистецьких дисциплін, то там ніхто не звертає увагу на математику, природничі науки - бо це митці, вони гуманітарії і їм ото все не треба. Ми категорично з цим не погоджуємося. Ми вважаємо, що розвиток має бути цілісним. В певний момент ми прийдемо до того, що дитині доведеться обирати профіль, обирати напрямок розвитку. Але для того, щоб дитина могла обирати, в неї має бути ґрунтовна база з абсолютно різних напрямків - математики, природничих наук, гуманітарних, мистецьких дисциплін Десь у віці, умовно, 13-14 років ми можемо говорити про те, що далі ми обираємо профіль.
Якщо такої бази нема, то звісно, що й можливості для вибору дуже обмежені, і ми мусимо спиратися на те, що розвинене, на те, що вже є. Ми хочемо дати максимум напрямків для подальшого розвитку кожній дитині, яка у нас навчається.
Мистецькі дисципліни в нас діти вивчають на досить професійному рівні Діти обов’язково вивчають сольфеджіо, музичну літературу тощо. Вони вчаться за програмами мистецьких шкіл. Всі наші учні грають на фортепіано. Ми прагнемо в майбутньому розширити спектр інструментів, але поки що на фортепіано грають абсолютно усі.
Дитина може прийти й почати навчатися з будь-якого класу. Немає такого, що якщо ви з першого класу не грали, то ви не можете прийти й почати навчатись. Можна прийти в будь-який клас, і ми так само будемо навчати мистецьких дисциплін та грі на інструментах. Це не є проблемою.
Про розклад та графік дня дитини. Перша половина дня до другої години - для загальноосвітніх уроків. Друга половина дня – це музика і всі мистецькі уроки. Окрім музики це малювання, шахи, які в нас також є загальноосвітнім предметом, а також театральний гурток. Тобто друга половина дня – це отакі додаткові дисципліни, мистецькі предмети. Ми є школою повного дня. Починаємо працювати о дев'ятій, закінчуємо о шостій. Ми працюємо за принципами поведінкового консультування та підтримки позитивної поведінки, що дозволяє нам навчати дітей що мали проблеми з адаптацією в класі, в колективі, проблеми взаємодії з вчителями, відмовлялися працювати в класі тощо. Якщо такі діти потрапляють до нас, ми з ними працюємо досить успішно, Ми маємо хороші результати в навчанні дітей з дислексією, дисграфією. Тобто, якщо дитина умовно до 4 класу не читає, ми допомагаємо долати цю проблему. У нас є необхідна кваліфікація та умови для того, щоб працювати з дітьми які мають певні поведінкові проблеми або навчальні труднощі й не можуть адаптуватися у школах. Шляхом того, що наша школа камерна і ведеться постійно робота з підтримки позитивної поведінки, у нас немає проблеми булінгу, що своєю чергою також допомагає у подоланні проблемної поведінки.